دستورالعمل مهارت محور کردن آموزش ابلاغ شد

وزیر علوم اعلام کرد؛

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بحث مهارت محور کردن آموزش، باید دیده می شد، بنابراین برای این موضوع دستورالعملی تهیه کردیم که ابلاغ شد.

دستورالعمل مهارت محور کردن آموزش ابلاغ شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بحث مهارت محور کردن آموزش، باید دیده می شد، بنابراین برای این موضوع دستورالعملی تهیه کردیم که ابلاغ شد.
به گزارش مهر، محمد علی زلفی گل وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری در مراسم دومین اجلاس سراسری سرآمدان آموزشی دانشگاه‌ها که در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت:وظیفه دانشگاه به صورت ساده توسط مقام معظم رهبری بیان شده که شامل، تربیت عالم، تولید علم و جهت دهی به علم و عالم است، بنابراین باید به این سه وظیفه توجه کرده و تمام ظرفیت دانشگاه را در راستای تحقق آن به کارگیریم.
وی با اشاره به آغاز کار در وزارت علوم در دولت سیزدهم ادامه داد:در بدو ورود به وزارت علوم، ۵ اولویت را تعیین کردیم که شامل مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآور پروری؛ تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش است.
وزیر علوم افزود:بنابراین تلاش کردیم شاخص های این ۵ اولویت را ارتقا دهیم، بخشی از این اولویت ها، آموزش هدفمند است مبنای هر پیشرفت آموزش است، اگر می خواهیم، پژوهش، صنعت، فرهنگ و فناوری خوبی داشته باشیم، همه از آموزش اتفاق می افتد.امروز به این نتیجه رسیدم مملتکی آباد می شود که مردم دانا داشته باشد، اگر بخواهیم جامعه دانا داشته باشیم مبنای اصلی آن آموزش است.
وزیر علوم افزود:برای همین باید آموزش را جدی بگیریم، آموزش خوب پژوهش و فناوری خوب را شکل می دهد بنابراین تصمیم گرفتیم به آموزش بیشتر توجه کنیم و معلم هایی که در دانشگاه ها بیشتر وقت می گذارند به عنوان ارزش دیده شوند.آموزش در دانشگاه رکن اصلی است برای همین طرح سرآمدان آموزشی را طراحی کردیم.
وی افزود:هدف ما از طراحی طرح سرآمدان آموزشی این نیست که چند نفر سرآمد آموزشی شوند، هدف این است که یک جریان و امر مقدس را بها دهیم، انتخاب شما به عنوان سمبل، یک ارزش گذاری و رقابت است برای همین برای ما مهم است سرمایه نمادین جامعه در امر آموزش را معرفی کنیم تا مابقی اساتید از شما فرا گیرند.
وزیرعلوم افزود:ما اگر می خواهیم نسل پاسخگو به جامعه تحویل دهیم باید اول خود به عنوان استاد پاسخگو باشیم. بحث سرآمد آموزشی یک نوع نگاه و راهبرد است.
وی تاکید کرد:ما باید نسل جوان را متقاعد کنیم آموزش حضوری و غیر حضوری متفاوت است و این موضوع باید تبدیل به طرح تحقیقاتی شود، نسل جوان ما باید متقاعد شود که حضور او در سرکلاس ضرورت دارد باید به این موضوع فکر کرد.
وی ادامه داد:آموزش ارکانی دارد از استاد، دانشجو، یاوران علمی که فرایند آموزشی را بستر سازی می کنند و محتوا تشکیل شده است، باید به همه توجه کنیم، محتوا بسیار مهم است.
وزیر علوم افزود:وقتی می خواهیم کتاب های بومی تالیف کنیم، باید مشخص کنیم کتاب درسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد. بحث مهارت محور کردن آموزش، دیده شود، بنابراین برای این موضوع دستورالعملی تهیه کردیم که ابلاغ شد از این به بعد کتاب هایی که نوشته شود مشخص است که باید  چه خروجی داشته باشد به چه نکاتی توجه شود؟
وی به درخواست یکی از اساتید مبنی بر صدور گواهی برای معلمان اشاره کرد و افزود:اینکه برای معلمی گواهینامه صادر شود، بسیار درست است، معلمی مثل پزشکی یک تخصص است و باید به آن توجه شود.
 ۶۰ پایه تشویقی تدوین و ابلاغ کردیم
وزیر علوم افزود:بحث نظام سنجش و انگیزیش بسیار مهم است برای همین ۶۰ پایه تشویقی تدوین و ابلاغ کردیم که براساس فعالیت اساتید به آنها تعلق می گیرد، برای دانشجویان نیز دستوالعمل دانشجویان سرآمد را اجرایی کردیم، دانشجوی سرآمد نیاز
به پرداخت پول خوابگاه ندارد و به وی پژوهانه تعلق می گیرد و تسهیلات دیگری که پیش بینی شده است.
وزیر علوم تاکید کرد:نیاز است که نظام انگیزشی داشته باشیم افرادی که زیاد، تلاش می کنند بیشتر بهره مند شوند، در راستای تبدیل علوم به فنون اتفاقات خوبی افتاده است.