نحوه بورسیه داوطلبان دستیاری در دانشگاه‌ها چگونه است؟

تمامی شرکت کنندگان مجاز به انتخاب رشته محل (به صورت سهمیه آزاد) آزمون کتبی پنجاه و یکمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در صورت تمایل می توانند به پذیرش به عنوان بورسیه، مراتب تمایل خود را جهت استفاده از این تسهیلات اعلام کنند.

نحوه بورسیه داوطلبان دستیاری در دانشگاه‌ها چگونه است؟

تمامی شرکت کنندگان مجاز به انتخاب رشته محل (به صورت سهمیه آزاد) آزمون کتبی پنجاه  و یکمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در صورت تمایل می توانند به پذیرش به عنوان بورسیه، مراتب تمایل خود را جهت استفاده از این تسهیلات اعلام کنند.
به گزارش ایسنا، در این دوره کلیه شرکت کنندگان مجاز به انتخاب رشته محل (به صورت سهمیه آزاد) آزمون پذیرش دستیار تخصصی می توانند در صورت تمایل به پذیرش به عنوان بورسیه، مراتب تمایل خود را جهت استفاده از این تسهیلات با علامت زدن متقاضی تسهیلات بورسیه می باشم را قبل از تکمیل فرم انتخاب رشته اعلام کنند.
مشمولین پذیرش مقطع پزشک عمومی با سهمیه مناطق محروم –قانون عدالت آموزشی، تعهد خاص استانی، متقاضیان استریت طب اورژانس و بیهوشی و سایر افرادی که به هر نحوی در مقطع پزشکی عمومی دارای تعهدات خاص می باشند، نمی توانند از این تسهیلات استفاده نمایند.
بدیهی است پذیرش دستیار با رعایت مقررات پذیرش و رعایت سهمیه ها و اولویت های پذیرش در قالب ظرفیت جدول شماره دو دفترچه و در سقف ظرفیت اعلامی در جدول شماره شش دفترچه راهنمای انتخاب رشته مانند سایر داوطلبان صورت می گیرد.
معرفی بورسیه ها پس از پذیرش نهایی از بین پذیرفته شدگان با سهمیه آزاد صورت می گیرد.داوطلبان متقاضی تسهیلات بورسیه در صورت پذیرش نهایی به صورت بورسیه می توانند به صورت بورسیه و یا آزاد در دانشگاه محل پذیرش بت نام نمایند.
به عبارتی داوطلب می تواند در زمان بت نام در دانشگاه محل پذیرش تمایل خود را نسبت به ثبت نام به صورت بورسیه و یا آزاد اعلام نماید.میزان تعهدات این گروه از پذیرفته شدگان به دانشگاه محل تحصیل به میزان ۲ برابر مدت آموزشی خواهد بود.
در زمان تحصیل این گروه داوطلبان، مشمول دریافت پرداختی معادل مربی پایه یک استخدامی در دانشگاه محل تعهد خدمت، عالوه بر کمک هزینه تحصیلی می باشند.
ادامه تحصیل در مقاطع با تر برای پذیرفته شدگان تسهیلات بورسیه پس از اتمام نیمی از تعهدات و در صورت موافقت دانشگاه محل تحصیل (محل تعهد) امکان پذیر خواهد بود. تغییر رشته و انتقال این دسته از پذیرفته شدگان ممنوع بوده و امکان پذیر نیست.
داوطلبانی که با توجه به مصوبات نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی در پنجاه و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی صرفا جهت پذیرش در رشته های تخصصی طب اورژانس و بیهوشی ثبت نام و شرکت نموده اند و مجاز به انتخاب رشته محل
شده اند، فقط باید رشته های طب اورژانس و بیهوشی را انتخاب نمایند. خدمات مرتبط با قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان این گروه از پذیرفته شدگان، پس از اتمام دوره مقطع تخصصی پزشکی بالینی با مدت تعدات ضریبK ایشان منطبق با مقررات مرتبط در سهمیه پذیرش تجمیع خواهد شد.
پذیرش نهایی از بین افراد واجد شرایط با رعایت مقررات و مصوبات مربوطه و دستورالعمل پنجاه
و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی بوده
و اخذ کارنامه و فرم انتخاب رشته – محل و نیز تکمیل آن به منزله مجوز جهت پذیرش شناخته نمی شود.
کلیه داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی که در حال انجام خدمت نظام وظیفه و خدمات طرح نیروی انسانی هستند، در صورت کسب قبولی نهایی تا تاریخ اول مهر ماه جاری ملزم به دریافت گواهی پایان خدمت، ترخیص، یا معافیت تحصیلی می باشند.
بدیهی است در صورت عدم صدورگواهی ترخیص و یا معافیت تحصیلی تا تاریخ ۱۴۰۳/۶/۳۱ ، قبولی این افراد کان لم یکن تلقی خواهد شد.وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرده است هیچ گونه مسئولیتی در زمینه ترخیص یا معافیت تحصیلی مشمولین در حال انجام خدمت نظام وظیفه به عهده نخواهد داشت.
آزمون کتبی پنجاه و یکمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در صبح روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در دانشگاه‌های علوم پزشکی محل آزمون برگزار شده است و ۱۲ هزار و ۳۵۸ نفر در پنجاه و یکمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی به رقابت پرداختند.
کلید اولیه پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی ۱۶ اردیبهشت در سایت مرکز سنجش پزشکی منتشر شد و داوطلبان تا ۱۸ اردیبهشت فرصت داشتند اعتراض خود را به صورت اینترنتی ثبت کنند.
کلید نهایی آزمون در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شد.
براساس کلید نهایی دو سوال حذف نهایی شدند. سوال شماره ۵۳ در دفترچه A، سوال شماره ۱۱ در دفترچه B، سوال شماره ۲۹ در دفترچه C، سوال شماره ۱۶ در دفترچه D در درس کودکان حذف شد. همچنین سوال شماره ۷۳ در دفترچه A، سوال شماره ۳۱ در دفترچه B، سوال شماره ۴۹ در دفترچه C، سوال شماره ۷۳ در دفترچه D در درس بیماری‌های داخلی حذف شد.