جنگل‌ها و مراتع، در آستانه آتش‌سوزي!

یادداشت

آتش گرفتن جنگل‌ها و مراتع در فصول گرم سال دلايل مختلفي دارد؛ از بي‌مبالاتي مردمي كه براي تفريح و تفرج به جنگل مي‌روند تا خشكسالي، خشكي هوا و وزش باد گرم.

 

آتش گرفتن جنگل‌ها و مراتع در فصول گرم سال دلايل مختلفي دارد؛ از بي‌مبالاتي مردمي كه براي تفريح و تفرج به جنگل مي‌روند تا خشكسالي، خشكي هوا و وزش باد گرم.
بنابراين در فصل‌هاي گرم سال، جنگل‌ها و مراتع بيش از هر زمان ديگري به مراقبت و توجه همه جانبه از سوي تمام مردم و مسئولان نيازمندند. هر جرقه كوچكي ممكن است يك جنگل را با يك آتش‌سوزي وسيع و غيرقابل كنترل به بيابان تبديل كند.
آتش‌سوزي در جنگل‌هاي ايران، در شرايطي اتفاق مي‌افتد كه سازمان جنگلداري و مراتع كشور، براي اطفاي حريق امكانات كمي دارد؛ اين كمبود امكانات شامل نيروي انساني، بيل و بيلچه است تا هلي‌كوپتر. در برخي مواقع و در برخي استان‌ها، سازمان جنگلداري و مراتع حتي از داشتن حداقل امكانات نيز محروم بوده و ناچارند از سازمان‌هايي مانند آْتش‌نشاني و هلي‌كوپترهاي ارتش براي اطفاي حريق كمك بگيرند. در حالي‎كه هلي‎كوپترهاي مخصوص اطفاي حريق توان حمل آب به ميزان زياد دارند و دقيقا در اين مورد اختصاصي عمل مي‌كنند، در حالي‌كه هلي‌كوپترهاي نظامي از چنين قابليتي برخوردار نيستند. بنابراين به همان نسبت كه جنگل‌هاي ما پتانسيل بالايي براي حريق دارند؛ امكانات حفظ و نگهداري و اطفا هم كم داريم.      
جنگل‌ها و مراتع، ريه‌هاي هر سرزميني هستند، و موجب حفظ خاك، آب، اقليم و گونه‌هاي مختلف جانوري مي‌شود؛ كما اين‌كه در آتش‌سوزي اخير جنگل‌هاي استراليا بيش از 500 گونه جانوري از بين رفتند.
بنابراين جنگل صرفا مجموعه‌اي شامل چندين و چند درخت نيست و بود و نبودش مي‌تواند بر اقليم، وارونگي هوا، منابع خاكي و آبي هر كشور تاثيرات مثبت و يا نامطلوبي بگذارد. حفظ جنگل‌ها و مراتع به همان اندازه حفظ ميراث مختلف يك كشور اهميت حياتي دارد.
اما شوربختانه به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، امسال ‌‌پتانسیل آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور بالاست. اين اطلاعات به كمك تصاوير ماهواره‌اي به دست آمده ؛ اين تصاوير مناطق بحراني وقوع آتش در جنگل‌ها را به‌خوبي مشخص كرده‌اند و به اين ترتيب، مي‌توان با مآل انديشي و تهيه امكانات لازم، از وقوع چنين فجايعي جلوگيري كرد. اين مسئله به يك همكاري همه جانبه در ميان دستگاه‌هاي مختلف كشوري و لشكري و نيز توجه مردم و بالا بردن اطلاعات آنان نيازمند است؛ ضمن اين‌كه بايد با متخلفان با شدت برخورد شود.