تعطیلی تهران بدون تعلیق طرح ترافیک بی‌فایده است

طبق درخواست ستاد مقابله با کرونا و نیز وضعیت فوق قرمزی که در کلان شهر تهران حاکم است، تعطیلی تهران برای هفته دیگر هم تمدید خواهد شد؛ این تعطیلی‌ها البته بیشتر شامل مراکز تفریحی-ورزشی و آرایشی شده است مانند کافی شاپ‌ها، باشگاه‎های ورزشی، آرایشگاه‎های زنانه و...، در واقع مکان‎هایی که عملا و حتی عقلا هم مردم هیچ اجباری برای رفتن به آن مکان‎ها ندارند

تعطیلی تهران بدون تعلیق طرح ترافیک بی‌فایده است

 

طبق درخواست ستاد مقابله با کرونا و نیز وضعیت فوق قرمزی که در کلان شهر تهران حاکم است، تعطیلی تهران برای هفته دیگر هم تمدید خواهد شد؛ این تعطیلی‌ها البته بیشتر شامل مراکز تفریحی-ورزشی و آرایشی شده است مانند کافی شاپ‌ها، باشگاه‎های ورزشی، آرایشگاه‎های زنانه و...، در واقع مکان‎هایی که عملا و حتی عقلا هم مردم هیچ اجباری برای رفتن به آن مکان‎ها ندارند و اگر نروند، هیچ اتفاق خاصی نمی‎افتد. اما مشاغل دیگر، ادارات، سازمان‎ها، نهادها، شرکت‎ها و به‎طور کلی مشاغلی که با اقتصاد مردم در ارتباط مستقیم است، تعطیل نشده‎اند و یا بسیاری از این مشاغل، طرح دورکاری را هم اجرا نمی‎کنند. و البته که این مسئله طبیعی است؛ دولت با وضعیت خاص اقتصادی که بر خودش و بر مردمش حاکم است، بین ایمنی و سلامتی و معیشت مردم، روشی بینابینی را انتخاب کرده است البته چون نیک بنگریم یکی از کفه‎های این انتخاب، به سمت اقتصاد بیشتر سنگینی می‎کند؛ کشور درگیر اوضاع نابسامان اقتصادی و فقر رو به گسترش مردم است و طبعا نمی‎توان مردم را از کار کردن و کسب درآمد بازداشت. اما نکته قابل توجه این است که در این میان، به هر طریق و روشی از طرح ترافیک و مشکل حمل‎ونقل عمومی در این کلان شهر، سخنی به میان نمی‎آید؛ این مردمی که به دلیل ناتوانی اقتصادی دولت در تامین معیشت آنان، نمی‌توانند حداقل یک هفته در خانه بمانند و شهر را از حضور پرازدحام خود خلوت کنند تا مقداری از کوران کرونا بخوابد، باید برای تردد در شهر، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند که هم فرسوده است و هم تعدادش ناکافی و به همین دلیل این ترددها با ازدحام و فشردگی در اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو همراه است. از دیگر سوی فرسوده بودن این وسایل، موجب دیر آمدن اتوبوس‌ها و قطارها و ازدحام بیشتر مردم می‌شود؛ همین مردم گاهی به دلیل خراب شدن و مشکل فنی پیدا کردن اتوبوس یا قطار ناچار در یک ایستگاه پیاده می‌شوند و به جمع مسافران منتظری که از قبل در ایستگاه حضور دارند، اضافه می‌شوند. این یعنی ازدحام و تراکم مسافرانی که اغلب قریب به اتفاق آنان ماسک هم دارند. اما آنچنان که اعضای ستاد مقابله با کرونا مدام اعلام کرده‌اند، استفاده از ماسک به تنهایی کافی نیست و باید فاصله ایمنی و فیزیکی هم رعایت شود که طبعا با توجه به اوضاع آشفته حمل‌ونقل کلان‌شهر تهران چنین امری
 ناممکن است.
در عین حال طبق اعلام چند روز اخیر هواشناسی به دلیل وزش باد و بارش باران، هوای تهران سالم اعلام شده و همین فلسفه وجودی و ادامه اجرای طرح ترافیک را زیر سوال می‌برد. دقیقا این طرح برای چه اجرا می‌شود؟ مگر تمام خدماتی که از سوی مسئولان مختلف در این شهر ارائه می‌شود، برای آرامش و حفظ امنیت جانی مردم نیست؟ و آیا طرح ترافیک دقیقا برای جلوگیری از آلودگی هوا اجرا نمی‌شد؛ پس چرا در هفته گذشته که هوا کاملا پاک اعلام شد و می‌شد این طرح را در همین یک هفته اجرا نکرد، هیچ اقدامی در این مورد صورت نگرفت؟ احتمالا درآمدزایی از این طرح، مهم‌تر از سلامتی و اجرای فاصله‌گذاری ایمن در میان مردم است؛ در واقع مسئله درآمدزایی برای تمام مسئولان دولتی و برای تمام مردم گویا از سلامت و فاصله‌گذاری ایمنی و فیزیکی مهم‌تر شده است و مردم هم به مانند مسئولان‌شان، هرچند ماسک می‌زنند اما دیگر به فشردگی در اتوبوس و مترو چندان اهمیتی نمی‌دهند چون ناچارند. در این میان البته صدای هل من ناصر ستاد مقابله با کرونا و مراکز درمانی که اعلام کرده‌اند دیگر جا ندارند و آمبولانس‌های حامل بیمار در شهر سرگردانند، به گوش کسی نمی‌رسد که امید است فرجی حاصل شده و این صداها شنیده شوند و گرنه با چنین روندی با افزایش مرگ‌ومیر در اثر کرونا مواجه خواهیم شد.