البرز؛ سرزمینی کهن با قدمت ۹ هزار ساله

رئیس کمیسیون محیط‌زیست گردشگری و صنایع دستی مجمع جوانان البرز گفت: قدمت استان البرز به عنوان یک سرزمین کهن به ۹ هزار سال پیش برمی‌گردد.

البرز؛ سرزمینی کهن با قدمت ۹ هزار ساله

رئیس کمیسیون محیط‌زیست گردشگری و  صنایع دستی مجمع جوانان البرز گفت: قدمت استان البرز به عنوان یک سرزمین کهن به ۹ هزار سال پیش برمی‌گردد.
مینا علیزاده در گفتگو با مهر اظهار کرد: قدمت استان البرز به ۹ هزار سال پیش بازمی‌گردد و این خاک حاصلخیز با آغوشی باز مهاجران شهرهای مختلف ایران را در دامان خویش می‌پروراند و این سخاوتمندی البرز باعث شده که اقوام گوناگون با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف در کنار یکدیگر متحد شوند و البرز را به یکی از قطب‌های مهم صنعت کشور تبدیل کنند.
وی با اشاره به اینکه روز ملی البرز از سال ۹۷ در تقویم رسمی کشور ثبت شد، بیان کرد: درخت ارس و عقاب پر طلایی جزو اصلی‌ترین نمادهای گیاهی و جانوری استان هستند که در کنار المان فرهنگی تاریخی تپه ازبکی ارزشمندی این پهنه باشکوه را بیشتر نمایان می‌کنند.
رئیس کمیسیون محیط‌زیست گردشگری و
 صنایع دستی مجمع جوانان البرز اهمیت این نمادها را دلیل انتخابشان به عنوان نمادهای استانی خواند و بیان کرد: درخت ارس یا به زبانی محلی (هرست) از گونه‌های سرو است که در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های زاگرس و البرز رشد و پرورش می‌یابد.
وی در خصوص عمر ۲ هزار و ۵۰۰ ساله درخت سرو در البرز ادامه داد: این درخت مقاوم و سازگار با آب و هواهای مختلف است و از زمان‌های گذشته برای انسان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، به طوری که ما ایرانیان سرور، را نماد جاودانگی و حیات بعد از مرگ می‌دانیم و این میراث طبیعی کهن ایران که گونه از آن در شهرستانک کرج روییده و به عنوان کهن‌سال‌ترین سرو ایران شناخته شده است.
علیزاده یکی دیگر از نمادهای البرز را عقاب طلایی به عنوان نماد جانوری عنوان کرد و گفت: عقاب طلایی از جمله حیوانات در حال انقراض است که ارتفاعات استان البرز را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده است.وی در خصوص دیگر نماد استان البرز متذکر شد: محوطه باستانی ازبکی دیگر نمادهای البرز است که یکی از مهم‌ترین آثار باستانی فلات ایران واقع در شهرستان نظرآباد است.