استقبال دانش‌آموزان از رشته «نجوم و فناوری‌های فضایی»

رییس پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی:

رییس پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با اشاره به استقبال گسترده دانش‌آموزان از رشته «نجوم و فناوری‌های فضایی» گفت: در پنج دوره اخیر جشنواره علمی ـ پژوهشی دانش‌آموزی، بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در این رشته شرکت کرده‌اند.

استقبال دانش‌آموزان از رشته  «نجوم و فناوری‌های فضایی»

رییس پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با اشاره به استقبال گسترده دانش‌آموزان از رشته «نجوم و فناوری‌های فضایی» گفت: در پنج دوره اخیر جشنواره علمی ـ پژوهشی دانش‌آموزی، بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در این رشته شرکت کرده‌اند.
فرهاد لیثی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در پنج دوره اخیر برگزاری جشنواره علمی ـ پژوهشی دانش‌آموزی (از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳)، رشته‌ نجوم و فناوری‌های فضایی یکی از پرمشارکت‌ترین گرایش‌ها در سطح کشور بوده است گفت:بر اساس آمار گردآوری‌شده از دبیرخانه قطب کشوری نجوم و فناوری‌های فضایی، در پنج دوره متوالی، بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در مرحله منطقه‌ای رشته‌ نجوم و فناوری‌های فضایی شرکت کرده‌ و از میان آن‌ها، حدود ۱۰ هزار نفر به مرحله استانی و حدود ۱۰۰۰ نفر به مرحله کشوری راه یافته‌اند که نشان دهنده علاقه‌مندی دانش‌آموزان به مباحث نجوم، کیهان شناسی و علوم فضایی است.
وی با بیان اینکه این رشته به‌گونه‌ای طراحی شده است که از پایه چهارم ابتدایی تا پایه دوازدهم متوسطه را پوشش می‌دهد و متناسب با هر سطح تحصیلی، گرایش‌های خاصی را دربر می‌گیرد افزود: در دوره ابتدایی گرایش‌هایی مانند کاوشگر کوچک آسمان، تولید محتوا و مدل‌سازی علمی با تأکید بر مشاهده مستقیم آسمان و پدیده‌های طبیعی و دست‌ورزی دانش‌آموزان و همچنین درک عمیق‌تر مفاهیم نجومی و فضایی و بازتولید آن‌ها طراحی و اجرا شده است.
رییس پژوهش سراهای دانش‌آموزی با بیان اینکه در دوره متوسطه اول و دوم محورهایی مانند استهلال، نجوم رصدی و پژوهش‌ در نجوم و کاوش فضایی (ساخت ماهواره مکعبی)، انجمن علمی پژوهشی نجوم و فناوری‌های فضایی و کارآفرینی دانش‌بنیان نجومی به‌صورت تخصصی‌تر اجرا می‌شوند ادامه داد: در سال‌های اخیر، معاونت آموزش متوسطه با هدف تحقق مأموریت‌های سند تحول بنیادین، نگاه ویژه‌ای به ترویج علم فضا و نجوم در سطح دانش‌آموزی داشته است.
لیثی گفت: این نگاه در چند محور شامل ایجاد قطب کشوری نجوم و فناوری‌های فضایی برای سیاست‌گذاری و هدایت برنامه‌های آموزشی و پژوهشی این حوزه و توسعه مسابقات ملی و منطقه‌ای مانند «کاوش فضایی»، «ساخت ماهواره مکعبی»، و «استهلال و نجوم رصدی» قابل مشاهده است.
وی به برگزاری مستمر هفته جهانی فضا با مشارکت پژوهش‌سراهای سراسر کشور و همکاری سازمان فضایی ایران، همچنین انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان فضایی ایران، گنجاندن مفاهیم پایه نجوم و فضا در دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های معلمان پژوهش‌سراها جهت تقویت محتوای آموزشی اشاره کرد و افزود:‌ با وجود جذابیت عمومی حوزه فضا و نجوم، باید توجه داشت که این رشته ماهیتی دانش‌بنیان و تخصصی دارد و برای درک مفاهیم اصلی آن (مانند حرکت مداری، اپتیک تلسکوپ‌ها و دینامیک فضاپیماها) نیاز به دانش پایه‌ای عمیق در ریاضیات و فیزیک وجود دارد. بنابراین، در حال حاضر دانش‌آموزان هنرستانی به‌صورت مستقیم مخاطب علمی این رشته محسوب نمی‌شوند.