۹۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور فرسوده‌اند

معاون عملیات پلیس راهور فراجا:

معاون عملیات پلیس راهور فراجا با هشدار نسبت به سهم بالای موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا گفت: بیش از ۱۳.۸ میلیون موتورسیکلت در کشور در حال ترددند که حدود ۹۰ درصد آن‌ها فرسوده هستند.

معاون عملیات پلیس راهور فراجا با هشدار نسبت به سهم بالای موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا گفت: بیش از ۱۳.۸ میلیون موتورسیکلت در کشور در حال ترددند که حدود ۹۰ درصد آن‌ها فرسوده هستند.
به گزارش مهر، سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات پلیس راهور فراجا با اشاره به آغاز فصل سرما و افزایش احتمال بروز پدیده وارونگی هوا در کلان‌شهرها، بر اهمیت مضاعف کنترل سلامت فنی و ایمنی وسایل نقلیه تأکید کرد.
دو منظر مهم در کنترل فنی وسایل نقلیه
سردار سلیمی افزود: این اقدام از دو منظر برای پلیس حائز اهمیت است. نخست اینکه سلامت فنی و ایمنی وسایل نقلیه می‌تواند تأمین‌کننده ایمنی وسیله و پیشگیری‌کننده از حوادث رانندگی باشد و از این جهت برای پلیس بسیار مهم است. دومین منظر، سهم وسایل نقلیه در آلایندگی هوای کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی است که نیازمند کنترل مستمر و دقیق است.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا گفت: بر اساس آمار موجود، پلیس راهور در طول سال حدود ۱۲ درصد از توان عملیاتی خود را به کنترل سلامت فنی و ایمنی وسایل نقلیه اختصاص می‌دهد.در سال گذشته، بالغ بر ۱۴ میلیون وسیله نقلیه شامل خودروهای سواری، وسایل نقلیه سنگین و موتورسیکلت‌ها، بر اساس کدهای مشخص‌شده در جدول جرایم، از نظر سلامت فنی و آلایندگی توسط همکاران ما کنترل و اعمال قانون شده‌اند.
وی افزود: در هفت ماهه نخست سال جاری نیز بیش از ۶ میلیون وسیله نقلیه سبک، سنگین و موتورسیکلت مورد کنترل و اعمال قانون قرار گرفته‌اند. بخشی از این وسایل نقلیه که دارای نقص فنی مؤثر
در حوزه ایمنی یا آلایندگی شدید و دودزا بودن آشکار بوده‌اند، توقیف شده و پلاک‌های آن‌ها تحویل مراکز تعمیرگاهی شده است تا پس از رفع نقص به چرخه تردد بازگردند.
 ۹۰ درصد از ۱۳.۸ میلیون موتورسیکلت کشور فرسوده هستند
سردار سلیمی با اشاره به وضعیت موتورسیکلت‌ها گفت: در حال حاضر  بیش از ۱۳.۸ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور در حال تردد هستند که بالغ بر ۹۰ درصد آن‌ها در سن فرسودگی قرار دارند و عمدتاً کاربراتوری هستند.
این موتورسیکلت‌ها حتی در صورت مراجعه به مراکز معاینه فنی، به سختی می‌توانند آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند، از این رو استقبال چندانی از معاینه فنی ندارند.معاون عملیات پلیس راهور فراجا تصریح کرد: از سازمان‌هایی که مسئول جایگزینی و نوسازی این وسایل نقلیه هستند انتظار داریم با سرعت بیشتری موضوع نوسازی موتورسیکلت‌ها را دنبال کنند.
جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری با نمونه‌های برقی، هیبریدی و کم‌حجم‌تر می‌تواند علاوه بر کاهش آلودگی هوا، در ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات این وسیله پرخطر نیز مؤثر باشد.سردار سلیمی یادآور شد: برابر قوانین و مقررات جاری کشور، وسایل نقلیه نو تا چهار سال پس از تاریخ تولید نیاز به معاینه فنی ندارند؛ اما این موضوع مشروط به حفظ شرایط و استانداردهای ایمنی و فنی در طول این مدت است.