باید از کودکی فرزندانمان را کتابخوان بار بیاوریم

مدیرکل کانون پرورشی کرمانشاه:

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه با اشاره به نقش کتاب در شکل گیری شخصیت کودکان، گفت: باید از کودکی فرزندانمان را کتابخوان بار بیاوریم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه با اشاره به نقش کتاب در شکل گیری شخصیت کودکان، گفت: باید از کودکی فرزندانمان را کتابخوان بار بیاوریم.
منیژه سادات حسینی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی (۲۴ تا ۳۰ آبان) در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه کتابخوانی را باید از نوزادی برای کودک خود آغاز کنیم، اظهار کرد: باید به همان اندازه که برای کودکان خود اسباب‌بازی می‌خریم، کتاب هم بخریم تا کودکانمان کتاب را اطراف خود ببینند و آن را جزئی از وسایل اطرافشان بدانند و با کتاب دوست شوند.
حسینی با بیان اینکه کتابخوانی تاثیر مستقیم بر شکل‌گیری شخصیت کودکان داشته، مهارت‌های زندگی را در آنها افزایش داده و علاقه آنها به یادگیری را بیشتر می‌کند، تاکید کرد: خواندن کتاب برای کودکان ضمن آنکه قدرت درک‌مطلب را در آنها بالا می‌برد، دایره واژگانشان را تقویت کرده و آنها را با انواع جمله‌سازی‌، سبک‌های نوشتاری و روش‌های صحبت کردن آشنا می‌کند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه با بیان اینکه مطالعه، شناخت کودکان را از محیط اطرافشان بالا برده و به رشد شناختی آنها کمک می‌کند، ادامه داد: کتاب به عنوان یکی از منابع مهم یادگیری در کودکان سبب فعال کردن ذهن آنها شده و تفکر انتقادی را در آنها تحریک می‌کند.
وی با اشاره به نقش تاثیرگذار خواندن کتاب در تقویت قدرت تمرکز کودکان، گفت: کتابخوانی می‌تواند ذهن کودکان را آرام کرده و قدرت تمرکز آنها را برای انجام یک کار مشخص بالا ببرد.
حسینی با بیان اینکه خواندن کتاب در کودکی تأثیر زیادی در موفقیت کودکان در دوران تحصیل و زندگی آینده دارد، گفت: کودکان هنگام خواندن یک کتاب با استفاده از قدرت خلاقیت و تخیل خود با شخصیت‌های کتاب همزادپنداری کرده و می‌توانند ادامه داستان را حدس بزنند و یا داستانی مشابه آن بوجود آورند.
حسینی با بیان اینکه کتاب‌ها باید محتوای آموزشی داشته باشند، خاطرنشان کرد: کتاب‌ها باید شخصیت‌هایی داشته باشند که بتوانند در شرایط سخت درست تصمیم‌گیری کرده و پایان موفق همراه با حس خوشایندی را برای کودک رقم بزنند.
وی تاکید کرد:کتاب کودک باید پر از تصاویر و رنگ‌های شاد باشد و محتوای خلاقانه داشته و خواندن آن برای کودکان جذاب باشد.
وی ادامه داد:توصیه می‌شود موضوعات مختلفی از جمله موضوعات علمی مانند زندگی جانوران، گیاهان، داستان‌های تاریخی، علمی، مذهبی، زندگینامه بزرگان و... برای مطالعه کودکان انتخاب شوند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اجرای مستمر برنامه‌های کتابخوانی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طول سال، گفت:در تلاشیم تا با اجرای طرح‌های خلاق کتابخوانی، اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق بدهیم.
برگزاری کارگاه‌های آموزشی آشنایی با شیوه‌های روان‌خوانی و مطالعه سریع، برگزاری جلسات نقد کتاب، برگزاری نشست‌های قصه گویی و ...از جمله طرح‌های مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برای سوق دادن اعضای خود به سمت کتابخوانی است که حسینی از آنها یاد کرد.
حسینی در ادامه با بیان اینکه کتابخانه‌های مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه بیش از ۳۰۰ هزار جلد کتاب دارند، گفت:کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کتاب تخصصی حوزه کودک و نوجوان بوده و کاملا مطابق نیازهای افراد در سنین کودکی و نوجوانی جمع‌آوری شده‌اند.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۴۴ هزار کودک و نوجوان استان کرمانشاه در عضویت مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه هستند، گفت:بیش از ۱۰ درصد کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در عضویت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هستند.
حسینی یادآور شد:در کشور بین شش تا هفت درصد کودکان و نوجوانان در عضویت مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند.