بسته حمایتی دولت برای ۱۵ هزار استاد و دانشجو با هدف مرجعیت علمی

وزیر علوم خبر داد:

وزیر علوم از تشکیل بسته سه ساله مرجعیت علمی در دولت برای حمایت از ۱۵ هزار استاد و دانشجو خبر داد.

بسته حمایتی دولت برای ۱۵ هزار استاد و دانشجو با هدف مرجعیت علمی

وزیر علوم از تشکیل بسته سه ساله مرجعیت علمی در دولت برای حمایت از ۱۵ هزار استاد و دانشجو خبر داد.
به گزارش مهر، حسین سیمایی صراف در مراسم بیست و ششمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که با حضور سید مهدی ابطحی سرپرست معاونت پژوهشی
وزارت علوم و صمد نژاد ابراهیمی، مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگران برگزار شد، در مورد نیاز به پژوهش گفت: طرح این سوال بی فایده به نظر می‌رسد ولی ما هنوز اهمیت پژوهش را باور نکردیم.
وزیر علوم با بیان اینکه ما امروز به توسعه کشور، بیش از هر زمان دیگری محتاجیم، توسعه کشور، بدون توسعه علمی و توسعه علمی بدون پژوهش ممکن نیست.
وی افزود: حتی برای آموزش نیز به پژوهش نیازمندیم. استادی می‌تواند کلاس را به هیجان بیاورد که هر ترم با حرف نو و تازه به کلاس بیاید و این نیازمند پژوهش است.
سیمایی صراف با اشاره به دو هدف پژوهش گفت: یک هدف تولید علم و حرکت بر لبه دانش و هدف دیگر حل مسائل کشور است. رهبری نیز بارها بر این موضوعات تاکید کرده‌اند.
وی افزود:امروز نسبت تعداد مقاله به اعضای هیات علمی در کشور ۹ دهم است.در حالی که بر اساس قانون باید این نسبت ۱.۵ باشد و در برخی کشورها این عدد به ۴ و ۴ می‌رسد.بنابراین این دو موضوع تنازعی ندارند.
سیمایی صراف به تشکیل بسته‌ای در دولت برای رسیدن به مرجعیت علمی، اشاره کرد و گفت:در این بسته که برای سه سال طراحی شده، در سال اول
۵ هزار استاد و دانشجو درگیر آن خواهند شد و سال دوم به ۱۰ هزار نفر، و سال سوم ۱۵ هزار نفر درگیر آن خواهند شد. اگر دولت حمایت کند این عدد بالاتر می‌رود و با پژوهانه مکفی که قانون گذار تصویب خواهد کرد، مرجعیت علمی تقویت می‌شود.
وی با بیان اینکه در این دوره برند دانشگاه گرایش بیشتری به سمت نیازها و جامعه و صنعت دارد، گفت:برای حل معضلات کشور، نگاه سیستمی قرن بیست و یکمی نیاز است.نمونه آنکه اخیراً انجام شد، در موضوع بحران آب بود.
وزیر علوم با بیان اینکه بحران آب خیلی نگران کننده است، گفت:نسخه‌ای برای آن و با نگاه قرن بیست و یکمی تعریف شده است. یک هسته تحقیقاتی ۶۰ نفره تشکیل شد و تخصص‌های مختلف این ۶۰ نفر در کنار دستگاه‌های اجرایی ذی ربط قرار گرفتند. نتیجه آن طرف سه ماه نسخه ملی برای مواجه با این بحران تحویل رئیس جمهور شد.
وی افزود:نتیجه کار این گروه آن بود که ظرف مدت سه ماه، یک نسخه ملی برای مدیریت بحران آب تهیه شد. سوال اصلی که مطرح بود، به دانشگاه‌ها ارجاع داده شد و دانشگاه نیز بسته پیشنهادی خود را ارائه کرد.
سیمایی با اشاره به ریشه‌های ساختاری بحران آب تصریح کرد:بخشی از مشکلات امروز، ناشی از مالکیت‌هایی است که متأسفانه در طول زمان و از طریق برخی قوانین در حوزه عمومی شکل گرفته و به نوعی منجر به خصوصی‌سازی منابع عمومی کشور شده است. این مسئله نیازمند بازنگری جدی است.
وزیر علوم با بیان اینکه ما از صحنه دنیا دور افتاده‌ایم، گفت: در حوزه علم هنوز می‌توان با دنیا ارتباط داشت و دانشجو اعزام کرد. طرحی به رئیس جمهور دادیم که سالانه ۲ هزار نفر برای فرصت مطالعاتی بلندمدت و کوتاه مدت بروند و بعد به کشور برگردند و حداقل سالانه ۲۰۰ دانشجو اعزام شود تا ما از قافله علم عقب بمانیم. این طرح نیازمند حمایت ارزی است.