رابطه مستقيم خشونت‌هاي خانگي و خط فقر

يك نكته از هزاران

با ادامه تورمي که هر سال را با اميد يک رقمي شدنش شروع مي‌کنيم؛ اما اين اميد رفته رفته و با ورود به سال هاي بعد به حسرت بدل شده است؛ با ادامه تحريم، با ادامه شيوع کروناويروس و بيکاري روزافزون، با افزايش قيمت خوارکي‌هاي سبد معيشتي مردم و گران شدن آن و تورم ۴۲.۶ درصدي در اين زمينه-البته اين تورم به سال گذشته تعلق دارد- و با ادامه مشکلات ديگري چون گران شدن هزينه دارو و درمان و نيمه‌کاره رها کردن برخي درمان‌ها مانند سرطان توسط مبتلايان، به گفته کارشناسان، خشونت خانوادگي در ايران به شدت افزايش يافته است.

 

    با ادامه تورمي که هر سال را با اميد يک رقمي شدنش شروع مي‌کنيم؛ اما اين اميد رفته رفته و با ورود به سال هاي بعد به حسرت بدل شده است؛ با ادامه تحريم، با ادامه شيوع کروناويروس و بيکاري روزافزون، با افزايش قيمت خوارکي‌هاي سبد معيشتي مردم و گران شدن آن و تورم 42.6 درصدي در اين زمينه-البته اين تورم به سال گذشته تعلق دارد- و با ادامه مشکلات ديگري چون گران شدن هزينه دارو و درمان و نيمه‌کاره رها کردن برخي درمان‌ها مانند سرطان توسط مبتلايان، به گفته کارشناسان، خشونت خانوادگي در ايران به شدت افزايش يافته است.

    خط فقردر ايران به 9 ميليون تومان رسيده که با حذف 4 صفر از اين عدد، البته بار رواني اين مشکل کاهش مي‌يابد، چون به جاي 9 ميليون تومان، خط فقر مي‌شود 900 تومان و احتمالا اگر کم شدن 4 صفر از اين عدد تاثير خاصي بر زندگي مردم نگذارد، گويا بايد بار رواني کمتري داشته باشد، اما شوربختانه چنين نيست.

    خط فقر جائيست که نفس خانواده به شماره مي‌افتد و درست از همان‌جا، خانواده شروع مي‌کند به فرسوده شدن. چرا که سرپرست خانواده به‌عنوان نان‌آور، خود را در برابر حل مشکلات متعدد خانواده ناتوان و مستاصل مي‌بيند و از آن‌جا که دستش به هيچ‌کس و هيچ‌کجا نمي‌رسد، به ناچار و ناخواسته به نزديک‌ترين عزيزانش آسيب مي‌زند؛ و چنين است که هم به دليل تحريم و تورم وهم به دليل شيوع بيماري که پي‌آمدهاي تلخي چون بيکاري و تورم و افزايش قيمت فزاينده دارد، خشونت‌هاي خانوادگي نيز افزايش يافته است. اين خشونت‌ها، اينک دامن اغلب خانواده‌هاي متوسط به پائين را گرفته است و ديگر ربطي به سطح سواد و مدرک و تحصيلات عاليه ندارد. نداري، باسواد و بي‌سواد نمي‌شناسد و همه را به يک چوب، مضروب و مجروح مي‌کند.

    به گفته يک آسيب‌شناس اجتماعي خشونت کلامي و فيزيکي عليه زنان تنها مختص زنان خانه‌دار نيست بلکه بر اساس مشاهدات اين مضوع صادق است که همسران بعضي از زنان با وجود آن‌که هردو تحصيل کرده و داراي شغل هستند اما اين خشونت از سوي مرد به زن تحميل مي‌شود. مشکلات اقتصادي خانواده چنان عميق شده که با وجود افزايش 60 درصدي زنان شاغل، بازهم خانواده‌ها نمي توانند از پس هزينه هاي فزاينده برپآيند.

    خط فقر در ارديبهشت ماه 98 هشت ميليون تومان اعلام شد اما متاسفانه امروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته خط فقر براي يک خانواده 4 نفره به مرز 9 ميليون تومان نزديک شده است که همين عامل باعث افزايش خشونت در منزل شده است.