نیاز مبرم کارگاه‌های رشته فرش دانشگاه هنر به مواد اولیه و تجهیزات به‌روز آزمایشگاهی

مدیر گروه فرش دانشگاه هنر گفت: با توجه به کارگاهی و آزمایشگاهی بودن اکثر دروس رشته فرش، که نیاز مبرم به مواد اولیه، ابزار کارگاهی و لوازم آزمایشگاهی به روز دارد، نبود بودجه مناسب جهت بروز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی و استاندارد سازی لوازم کارگاهی بافت، مرمت و طراحی، معضل و مشکل آموزشی برای این رشته محسوب می‌شود.

نیاز مبرم کارگاه‌های رشته فرش دانشگاه هنر به مواد اولیه و تجهیزات به‌روز آزمایشگاهی

مدیر گروه فرش دانشگاه هنر گفت: با توجه به کارگاهی و آزمایشگاهی بودن اکثر دروس رشته فرش، که نیاز مبرم به مواد اولیه، ابزار کارگاهی و لوازم آزمایشگاهی به روز دارد، نبود بودجه مناسب جهت بروز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی و استاندارد سازی لوازم کارگاهی بافت، مرمت و طراحی، معضل و مشکل آموزشی برای این رشته محسوب می‌شود.
عضو هیات علمی و مدیر گروه رشته فرش دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر، در خصوص به روز بودن سرفصل‌ها و بازنگری در برنامه‌ریزی مناسب برای این رشته به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به نامه شورای برنامه ریزی آموزش عالی، سرفصل دروس رشته فرش در سال 92 زیر نظر دانشگاه هنر اصفهان به روز شد. با توجه به نیاز حال حاضر در حوزه فرش و بازار آن چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی و با توجه به گرایش های موجود (طراحی فرش، بافت، مرمت و رنگرزی) در دانشگاه هنر در حال بروز رسانی بوده و در آینده نزدیک مورد اجرا قرار خواهد گرفت.  
وی درباره تطبیق برنامه‌های علمی و آموزشی رشته فرش دانشگاه هنر، با نیازهای جامعه بیان کرد: دوره کارشناسی فرش یکی از دوره‌های آموزش عالی است که هدف آن تربیت افراد و کارشناسان متخصص و آشنا به مبانی علمی و نظری رشته فرش است، به‌نحوی که آن‌ها بتوانند به احیا و نوزایی هنر فرش بپردازند و مهارت لازم را در مراحل مختلف تولید فرش شامل طراحی، رنگ‌آمیزی و رنگرزی، شناخت مواد اولیه و ابزار و وسایل و انواع بافت فرش کسب کنند. همچنین با توانایی کنترل کیفیت فرش هنگام بافت و رفع عیوب آن، ضمن شناخت بازار فرش، بتوانند به بهینه‌سازی صادرات فرش نیز کمک کنند.
وی درخصوص تاثیر همکاری نهادهای متولی هم‌چون صدا و سیما با دانشگاه هنر در تکمیل آموزش‌ها و رفع نیازهای رشته فرش یادآور شد: دانشگاه هنر، به‌عنوان دانشگاه مادر و با کمک اساتید هیات علمی و مدعو خود که از بهترین استادکاران این هنر و صنعت در بازار به حساب می‌آیند، دارای پتانسیل مناسبی جهت ارائه برنامه های تخصصی در این زمینه است. هم‌چنین در تدوین و تالیف اکثر کتب درسی فنی و حرفه‌ای رشته فرش اساتید هیات علمی و مدعو دانشگاه هنر، نقش برجسته‌ای دارد.
مدیر گروه فرش دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر، در خصوص تحصیل دانشجویان خارجی در این رشته گفت: این رشته از رشته‌های اصیل و بومی ایران زمین است و جهان، ایران را با یکسری از کالاها و هنرها می شناسد و فرش یکی از بارزترین آنها است. جدا از اشاعه فرهنگ و هنر این مرز و بوم توسط این رشته هنری، رشته فرش یکی از رشته‌های خاص و پرسود برای دانشگاه به شمار می‌رود و در این زمینه نیز ظرفیت‌های جدی وجود دارد.
وي به مهم‌ترین مشکلات رشته فرش در دانشگاه هنر اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین مشکلات رشته فرش در دانشگاه هنر، عدم اطلاع و علاقه برخی پذیرفته‌شدگان این رشته به‌عنوان یک رشته کاملاً تخصصی در دانشگاه هنر است. دانشجویانی در بعضی مواقع صرفا به خاطر نام دانشگاه هنر که اکثر رشته‌های هنری در آن تدریس می‌شود و با هدف تغییر رشته پس از قبولی و در طول روند ادامه تحصیل، وارد این رشته می‌شوند و از طرفی عدم دستیابی به این مساله، در ادامه تحصیل دانشجویان را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. یکی از راهکارها برای مرتفع کردن این مسئله ایجاد مصاحبه و امتحان عملی قبل از ورود و پذیرش نهایی دانشجویان به این رشته است. جهت برطرف کردن این مشکل باید همکاری های لازم بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش انجام شود.
وي درخصوص پتانسیل رشته فرش و تاثیر آن در چرخه اقتصادی کشور اظهار کرد: با توجه به ویژگی‌های منحصر به‌فرد و برند بودن این رشته و متقاضیان آن در سطح جهانی، فرش پتانسیل مناسبی برای بالا بردن پیشرفت اقتصاد کشور می تواند داشته باشد. برای افزایش این درخواست باید با الگوسازی تولید صادرات محور متناسب با نیازهای روز دنیا و با ایجاد تحریک در تقاضای نهایی اعم از طرح، رنگ، جنس، بافت، هزینه و... زمینه صادرات فرش را مهیا کرد. همچنین بر اساس آمار رسمی اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف ایران در حال حاضر 3260 تعاونی در قالب 113هزار کارگاه بافندگی به صورت رسمی در کشور فعالیت می‌کنند. که این ارقام با بالا رفتن میزان صادرات، سبب فعالیت بیشتر و ایجاد انگیزه بیشتر در هنرمندان این حوزه می‌شود.
مدیرگروه رشته فرش دانشگاه هنر در ادامه افزود: دولت با قرار دادن قوانین و مقرارت منسجم ملی و حتی جهانی، می‌تواند حمایت خود را از فرش ایرانی نشان دهد. دولت با ثبت حق مالکیت معنوی هنرمندان و تولیدکنندگان و ایجاد اعتماد در بین آن‌ها می‌تواند قدم موثری در این زمینه بردارد. در نهایت برای به نمایش در آوردن توانمندی‌های این هنر و صنعت باید بین دستگاه‌های اجرایی و تولیدکنندگان و حوزه‌های اقتصادی علمی و هنری هماهنگی‌های لازم را به‌وجود آورد.