مكمل‌هاي دارويي، نياز جامعه كرونايي و احتمال گراني!

در همين مدت ۹ ماهه‌اي كه كروناويروس، تاب‌وتوان از كل جامعه، از مردم عادي گرفته تا دولتمردان گرفته است، دارو بدون توقف و با هر بهانه‌اي گران و گران‌تر شده است. همين داورهايي كه براي درمان كوويد۱۹ استفاده مي‌شوند نيز فعلا بسيار گران هستند و هزينه بسياري روي دست مردم مي‌گذارند هرچند به گفته وزير بهداشت مقررشده اين داروها مشمول بيمه شوند. كه البته روندي طولاني را بايد طي كنند. اما داروهاي ديگر و به قول معروف نسخه‌اي و نيز داروهاي مكمل، هم مدام در حال گران شدن هستند. همين فروردين ماه امسال بود كه مدیر کل نظارت بر دارو و مواد تحت نظارت سازمان غذا و دارو گفت:«با توجه به کاهش حدود ۵۰۰ میلیون دلار از ارز دولتی حوزه دارو، با تقاضای شرکت‌های دارویی، قیمت‌گذاری جدید دارو آغاز شد و به‌سرعت به درخواست‌های تغییر قیمت رسیدگی می‌شود.»خوب است كه به‌سرعت تغييرات قيمت دارويي در جهت افزايش اعمال مي‌شود اما داروهاي ناياب براي بيماران خاص در كمتر داروخانه‌اي يافت مي‌شود و در اين مورد سرعتي براي رفع مشكل ديده نمي‌شود.


در همين مدت 9 ماهه‌اي كه كروناويروس، تاب‌وتوان از كل جامعه، از مردم عادي گرفته تا دولتمردان گرفته است، دارو بدون توقف و با هر بهانه‌اي گران و گران‌تر شده است. همين داورهايي كه براي درمان كوويد19 استفاده مي‌شوند نيز فعلا بسيار گران هستند و هزينه بسياري روي دست مردم مي‌گذارند هرچند به گفته وزير بهداشت مقررشده اين داروها مشمول بيمه شوند. كه البته روندي طولاني را بايد طي كنند. اما داروهاي ديگر و به قول معروف نسخه‌اي و نيز داروهاي مكمل، هم مدام در حال گران شدن هستند. همين فروردين ماه امسال بود كه مدیر کل نظارت بر دارو و مواد تحت نظارت سازمان غذا و دارو گفت:«با توجه به کاهش حدود ۵۰۰ میلیون دلار از ارز دولتی حوزه دارو، با تقاضای شرکت‌های دارویی، قیمت‌گذاری جدید دارو آغاز شد و به‌سرعت به درخواست‌های تغییر قیمت رسیدگی می‌شود.»خوب است كه به‌سرعت تغييرات قيمت دارويي در جهت افزايش اعمال مي‌شود اما داروهاي ناياب براي بيماران خاص در كمتر داروخانه‌اي يافت مي‌شود و در اين مورد سرعتي براي رفع مشكل ديده نمي‌شود.
اما گذشته ازهمه اين‌ها، در حالي‌كه از فروردين ماه روند گران شدن دارو‌ها ادامه دارد، در مرداد سال جاري رئیس سازمان غذا و دارو با توجه به این‌که مکمل‌ها مشمول دریافت ارز دولتی نمی‌شوند، گفت:«مکمل‌ها جزء دارو محسوب نمی‌شوند و بنابراین با توجه به شرایط کنونی کشور قیمت مکمل‌ها افزایش پیدا می‌کند.»
بنابراين داروهاي بدون نسخه يا OTC، كه اغلب شامل داروهاي مكمل مي‌شود هم علاوه بر اين‌كه مشمول بيمه نيستند، همواره در حال پيمودن روند صعودي قيمت هستند؛ در حالي‌كه با توجه به شرايط ويژه كشور كه درگير بحران كروناست و در حالي‌كه مسئولان و كارشناسان پزشكي بر مصرف انواع مكمل‌ها مانند ويتامينD و C وديگر مكمل‌هايي كه براي تقويت سيستم ايمني بدن لازم هستند، بايد اين اقلام، در چنين شرايطي هم دارو محسوب شوند و هم با قيمت مناسب در اختيار مردم قرار گيرند. جالب اين‌جاست كه با تداوم روند افزايش قيمت داروها، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفته است:«همه‌گیری کووید ۱۹ و اثرات ویرانگر آن در کنار شرایط داخلی کشور خطر افزایش ناامنی غذایی و بروز مشکلات تغذیه‌ای از جمله اشکال مختلف سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها که با تضعیف سیستم ایمنی بدن شانس ابتلا و شدت بیماری کووید ۱۹ را بیشتر می‌کند.»
نكته قابل تامل ديگر اين‌كه روند توزيع و فروش دارو در داروخانه‌ها مدتي است تغيير كرده و تمام داروها و غيرداروها، شامل داروهاي بدون نسخه يا OTC، شده‌اند و هر مشتري با مراجعه به داروخانه هر دارويي را مي‌تواند با نسخه يا بدون نسخه دريافت كند كه طبعا چنين خريدوفروشي براي داروخانه كه بابت هر دارو، علاوه بر قيمت مندرج فرانشيز هم دريافت مي‌كند، سودآوري بيشتري دارد.