سامانه ثبت‌نام کمک‌هزینه معیشتی منتظر تائید اطلاعات است!

با توجه به تعطیلی دوهفته‌ای برخی از صنوف به مدت دو هفته، دولت طرح کمک هزینه و نیز وام یک میلیونی برای حدود یک سوم از جمعیت کشور را در نظر گرفت. طبق این طرح قرارشده به یک سوم از نیازمندان واقعی که شغل ثابت ندارند، نفری ۱۰۰ هزارتومان در ماه پرداخت کنند، و البته برای ثبت نام این افراد، سامانه‎ای مشخص شده است.


با توجه به تعطیلی دوهفته‌ای برخی از صنوف به مدت دو هفته، دولت طرح کمک هزینه و نیز وام یک میلیونی برای حدود یک سوم از جمعیت کشور را در نظر گرفت. طبق این طرح قرارشده به یک سوم از نیازمندان واقعی که شغل ثابت ندارند، نفری 100 هزارتومان در ماه پرداخت کنند، و البته برای ثبت نام این افراد، سامانه‎ای مشخص شده است.
در این رابطه دو مشکل به‌وجود آمده، اول این‌که سامانه اعلام شده، مسدود است که طبعا هیچ فرد مشمولی نمی‌تواند در این سامانه ثبت‌نام کند. دوم این‌که طبق گفته مسئولان این سامانه، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، این سامانه از 15 آذر برای ثبت نام مشمولین باز خواهد شد؛ یعنی درست پس از اتمام این تعطیلات دوهفته‌ای! به این دلیل که باید اطلاعات این افراد از طرف دولت در اختیار این سامانه و نهادهای مربوطه قرار گیرد تا راستی‌آزمایی شود!
حال نکته اساسی این است که در این دوهفته تعطیلی، خانواده‌هایی که سرپرستان آنان شغل ناثابت و در واقع درآمد روزانه دارند و اگر از خانه بیرون نروند، نان شب نخواهند داشت، چه باید بکنند؟
چرا در چنین مواردی از پیش چنین پیش‌بینی‌هایی نمی‌شود تا مردمی که مدام در حال ضربه خوردن از مشکلات اقتصادی و کرونا هستند، این‌بار هم از یک حرکت عجولانه و بدون برنامه‌ریزی و هماهنگی شده، آسیب ببینند؟
پرسش مهم این است که این مشمولان طرح معیشتی که در واقع نیازمندان واقعی هستند در این دوهفته تعطیلی چه باید بکنند؟ روزی روزانه خود را چگونه به‌دست آورند؟ آن‌هم در حالی‌که اغلب مردم در حال حاضر با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند و با قرض و وام در حال گذران هستند و واقعا امکان قرض دادن به دیگران وجود ندارد. این افراد تا 15 آذر دقیقا چه باید بکنند؟