تنوع در پایان‌نامه‌ها با هدف پیشگیری از تحقیقات کم‌فایده

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد:

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تصویب شیوه‌نامه ایجاد تنوع در مدل‌های پایان‌نامه از اتلاف وقت دانشجویان برای انجام کارهای کم اثر، احتمال تخلف و تقلب در تولید پایان­ نامه جلوگیری می کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تصویب شیوه‌نامه ایجاد تنوع در مدل‌های پایان‌نامه از اتلاف وقت دانشجویان برای انجام کارهای کم اثر، احتمال تخلف و تقلب در تولید پایان­ نامه جلوگیری می کند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، در پی تصویب و ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی ایجاد تنوع در مدل‌های پایان‌نامه دوره دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، دکتر علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این شیوه‌نامه را حرکت بسیار بزرگی در راستای کاربردی کردن نتایج پایان‌نامه‌ها و نهادینه کردن پاسخگویی اجتماعی در دانشگاه‌ها
 دانست.
وی با اشاره به مزایای تنوع بخشی به موضوعات و شیوه انجام پایان‌نامه‌های دوره دکتری عمومی بویژه در شرایط همه گیری کرونا، دغدغه ­مند کردن دانشجویان نسبت به مسائل اجتماعی و پاسخگو کردن آنها در قبال نیازهای جامعه را موضوع بسیار مهم دانست که می ­تواند در قالب انجام پایان نامه اتفاق بیافتد.
وی با تشکر از مشارکت و همراهی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در تدوین این شیوه نامه گفت: تصویب این شیوه­ نامه اتفاق خیلی مهمی در آموزش علوم پزشکی است که ضمن جلوگیری از اتلاف وقت دانشجویان برای انجام کارهای کم اثر، احتمال تخلف و تقلب در تولید پایان‌نامه را به صورت ریشه‌ای می‌کاهد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: یکی از مواردی که می ­تواند منجر به تخلف و تقلب شود، الزام دانشجویان به انجام تحقیقات غیرضروری و کم‌فایده در دوره دکتری حرفه‌ای است، بدون آنکه آن موضوع جذابیت و یا کاربردی داشته­ باشد و یا دانشجو برای انجام آن علاقمند باشد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت  گفت: البته قطعاً گروه کوچکی از دانشجویان علاقمند به پژوهش وجود دارند که مشتاق انجام پایان ­نامه پژوهشی هستند و نه تنها نباید راه ایشان سد شود که باید مشوق ­هایی نیز وجود داشته­ باشد که در شیوه­ نامه موجود این اختیار به دانشگاه ها داده­ شده تا با ابزارهای مناسب در این امر اقدام کنند.
وی تاکید کرد: در این شیوه­ نامه که بعد از تصویب شورای آموزشی هر دانشگاه متناسب با اولویت ­های همانجا اجرایی می­ شود، روال تصویب موضوع پایان ­نامه و انجام آن زیر نظر استاد راهنما و مشاور مطابق با روال ­های مرسوم ولی با بوروکراسی کمتر است. به عنوان مثال که یک دانشجو می­ تواند طی یک فرایند مدون، چندین ماه با استادش در مطب کار کند و یا داوطلبانه در خانه سالمندان و یا مرکز بیماری های خاص فعالیت کرده و حاصل این تجربه را مستند و ارایه کند تا در حکم پایان­ نامه وی تلقی شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: یک پزشک، دندانپزشک و داروساز باید در حرفه خود متبحر باشد و بتواند نگاه اجتماعی داشته و پاسخگو باشد. لذا پایان­ نامه فرصت بسیار خوبی است که متناسب با علاقه دانشجو و استاد راهنما چنین ویژگی هایی شکل و رشد کند. البته درصد کمی از دانشجویان به انجام کارهای تحقیقاتی بسیار علاقمند هستند که نه تنها نباید جلوی آنها گرفته شود بلکه باید مورد حمایت و تشویق قرار گیرند. خوشبختانه با این مصوبه می ­توان امکانات محدود را برای این گروه علاقمند و خاص متمرکز کرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور خواست تا از فرصتی که این شیوه نامه فراهم آورده نهایت استفاده را بکنند و ضمن سر و سامان دادن به وضعیت انجام
پایان ­نامه ها در دوره دکتری عمومی، زمینه کاربردی کردن نتایج پایان­ نامه ها را فراهم کنند.