سرپوش‌های فاضلاب و انتظار همراهی از مسئولان

یکی از نتایج ناخواسته اما طبیعی افزایش مشکلات معیشتی، افزایش جرم و بزه در جامعه و در زمینه‌های گوناگون است. وقتی فردی شغلی ندارد؛ یا اگر دارد، دستمزدش کفاف خرج و نیازهای مختلف خانواده را نمی‌دهد، وقتی حتی سیلی هم دیگر نمی‌تواند صورت را سرخ نگه دارد، بدیهی است که برخی افراد به‌عنوان سرپرست خانواده یا حتی فقط سرپرست خودشان، بعد از زدن به هر در و دیوار برای پیدا کردن کاری و درآمدی مناسب، وقتی به بن‌بست رسیدند، احساس می‌کنند چاره‌ای جز سرقت ندارند. گاهی حتی مهم نیست که کالای سرقتی چه باشد و اگر دزدیده شود، ممکن است چه مشکلات خاصی برای دیگران به‌وجود آورد. نکته جالب در مورد سرقت‌‌های اخیر این است که دیگر اغلب سرقت‌ها، خُرد و کوچک هستند؛ مانند سرقت فزاینده گوشی و کیف و چراغ و قالپاق و لوازم جانبی برخی خودروها، کابل‌های برق و تلفن و ... در نهایت موادغذایی.



یکی از نتایج ناخواسته اما طبیعی  افزایش مشکلات معیشتی، افزایش جرم و بزه در جامعه و در زمینه‌های گوناگون است. وقتی فردی شغلی ندارد؛ یا اگر دارد، دستمزدش کفاف خرج و نیازهای مختلف خانواده را نمی‌دهد، وقتی حتی سیلی هم دیگر نمی‌تواند صورت را سرخ نگه دارد، بدیهی است که برخی افراد به‌عنوان سرپرست خانواده یا حتی فقط سرپرست خودشان، بعد از زدن به هر در و دیوار برای پیدا کردن کاری و درآمدی مناسب، وقتی به بن‌بست رسیدند،  احساس می‌کنند چاره‌ای جز سرقت ندارند. گاهی حتی مهم نیست که کالای سرقتی چه باشد و اگر دزدیده شود، ممکن است چه مشکلات خاصی برای دیگران به‌وجود آورد. نکته جالب در مورد سرقت‌‌های اخیر این است که دیگر اغلب سرقت‌ها، خُرد و کوچک هستند؛ مانند سرقت فزاینده گوشی و کیف و چراغ و قالپاق و لوازم جانبی برخی خودروها، کابل‌های برق و تلفن و ... در نهایت موادغذایی.
اما یکی از موارد سرقت‌های بسیار رایج و پرخطر در استان‌های محروم جنوب کشور، سرقت درپوش کانال‌های فاضلاب است، سرقتی که موجب بروز مشکل پرتکرار و خطرناک سقوط در کانال‌های روباز فاضلاب می‌شود.  
با سرقت درپوش این فاضلاب‌ها، مدتی است سقوط‌های پیاپی خودرو و موتورسیکلت و شهروندان، به ویژه کودکان درون کانال‌های روباز فاضلاب در این استان‌ها و برخی شهرهای‌شان افزایش یافته است.
دلیل سرقت این درپوش‌های فاضلاب، فلزی و سنگین بودن آن‌هاست، که سارقان می‌توانند آن‌ها را به قیمت تقریبا مناسبی بفروشند و یا آب کنند برای ساختن وسایل دیگر.
متاسفانه برداشتن این درپوش‌ها و سقوط شهروندان و خودروها، موجب خسارت‌های جانی و‌ مالی  زیادی شده و مردم از شهرداری انتظار دارند در اسرع وقت اقدام به درپوش‌گذاری مجدد کنند؛ هر چند که این سرقت‌ها ادامه‌دار باشند، اما شهرداری نمی‌تواند با این بهانه، اجازه بدهد کانال‌های فاضلاب روباز بمانند و جان و مال مردم را به خطر اندازند. البته که شهرداران می‌توانند در این زمینه از پوشش‌های جدیدی که فلزی نیستند استفاده کنند و این درپوش‌ها را چنان تعبیه کنند که برداشتن و بردن آن‌ها آسان نباشد.
به هرحال، از هز زاویه که به چنین مشکلاتی نگاه کنیم، پای همدلی و همراهی مسئولان ذیربط به میان می‌آید و از آنان انتظار می‌رود، با درک شرایط ویژه اقتصادی و اجتماعی نهایت کوشش را در حفظ امنیت‌ جانی و‌ مالی  شهروندان مبذول دارند.