افتتاح راه‌آهن خواف- هرات تا چند روز آینده

ایران، افغانستان را به بازارهای جهانی وصل می‌کند

معاون ساخت راه‌آهن شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل از افتتاح راه‌آهن خواف- هرات تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: ایران، افغانستان را به کشورهای CIS، کشورهای شمالی حوزه قفقاز، اروپا و همچنین کشورهایی مانند عراق و بنادر جنوبی خود و بازارهای جهانی متصل می‌کند.

افتتاح راه‌آهن خواف- هرات تا چند روز آینده

معاون ساخت راه‌آهن شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل از افتتاح راه‌آهن خواف- هرات تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: ایران، افغانستان را به کشورهای CIS، کشورهای شمالی حوزه قفقاز، اروپا و همچنین کشورهایی مانند عراق و بنادر جنوبی خود و بازارهای جهانی متصل می‌کند.
عباس خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا از افتتاح راه‌آهن خواف- هرات در ماه جاری خبر داد و گفت: راه‌آهن خواف- هرات در قالب سه قطعه به طول 140 کیلومتر با سرمایه‌گذاری ایران ساخته شد. دو قطعه از این مسیر در خاک ایران با طول 78 کیلومتر و قطعه سوم در خاک افغانستان با طول 62 کیلومتر توسط ایران به احداث رسید.
وی افزود: اما قطعه چهارم از ایستگاه روزنک با طول 82 کیلومتر به سمت هرات ادامه پیدا می‌کند که ساخت این مسیر برعهده کشور افغانستان است و اطلاعات نشان می‌دهد که افغانستان منابع مورد نیاز برای ساخت را از طریق کشور ایتالیا تامین کرده و یک شرکت قزاقستانی قطعه چهارم را می‌سازد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل درباره نحوه ارتباط این پروژه با بندر چابهار اظهارداشت: ابر پروژه ریلی، راه‌آهن چابهار- زاهدان در حال ساخت است. از طریق زاهدان طرحی دیگری- زاهدان- بیرجند- گناباد و اتصال آن به بافق- مشهد در حال احداث است که تکمیل‌کننده کریدور شرق کشور خواهد بود که بخش‌هایی از این مسیر هم در حال ساخت است.
خطیبی ادامه داد: اگر به راه آهن بافق – مشهد متصل شویم عملا از منطقه تربت حیدریه می‌توانیم به منطقه خواف و از آنجا به هرات متصل شویم. بنابراین مسیر خواف- هرات از طریق شبکه ریلی موجود راه آهن بافق- مشهد به بندرعباس وصل می‌کند و  همچنین از طریق راه‌آهن چابهار- زاهدان- مشهد به بندر چابهار متصل می‌شود.
وی تاکید کرد: در این شرایط کریدور ریلی که در شرق کشور شکل می‌گیرد و در آینده با احداث راه‌آهن خواف- هرات می‌توانیم خاک افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به خلیج فارس و دریای عمان متصل کنیم که این مسیر برای کشور افغانستان که در حال حاضر به آب‌های آزاد راه ندارد، بسیار تاثیر گذار و تعیین‌کننده خواهد بود.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت با اشاره به میزان هزینه‌های انجام شده برای ساخت این پروژه گفت: از ابتدای ساخت این پروژه تا به امروز حدود 400 میلیارد تومان هزینه شده که این هزینه به ارزش روز به بیش از 2 هزار و 500 میلیارد تومان می‌رسد.
خطیبی با بیان اینکه افغانستان از طریق این راه آهن می‌تواند به آب‌های آزاد دسترسی پیدا کند و این مسیر بسیار مهم و استراتژیک است، اظهار داشت: منافع این مسیر برای ایران این است که حجم ترانزیت افغانستان به سمت ایران می‌آید و ایران، افغانستان را به کشورهای CIS، کشورهای شمالی حوزه قفقاز، اروپا و همچنین کشورهایی مانند عراق و بنادر جنوبی خود و بازارهای جهانی متصل می‌کند.