جراحی کاهش وزن در نوجوانی موجب تضعیف استخوان ها می شود

جراحی کاهش وزن در نوجوانی موجب تضعیف استخوان ها می شود


بر اساس مطالعه جدید، عمل جراحی کاهش وزن متداول در نوجوانان چاق موسوم به «گاسترکتومی اسلیو»، اثرات مضری بر استخوان ها دارد.
به گزارش مهر، «میریام بردلا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد بوستون، در این باره می‌گوید: «چاقی دوره کودکی مشکلی است که در طول ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است. گاسترکتومی اسلیو متداول‌ترین شیوه جراحی کاهش وزن در کودکان و بزرگسالان است.»
در گاسترکتومی اسلیو، تقریباً ۷۵ درصد معده برداشته می‌شود تا مصرف غذا محدود شده و کاهش وزن ایجاد شود. نتیجه آن این است که معده به شکل لوله درمی آید که چون شبیه آستین است به آن اسلیو گفته می‌شود.
بردلا در ادامه می‌افزاید: «در افراد بزرگسال، جراحی کاهش وزن می‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر استخوان‌ها داشته باشدکه منجر به افزایش ریسک شکستگی بیشتر استخوان‌ها می‌شود.»
در این مطالعه، ۵۲ نوجوان دارای چاقی متوسط تا شدید مورد بررسی قرار گرفتند که ۲۶ نفرشان تحت جراحی گاسترکتومی اسلیو قرار گرفته بودند و ۲۶ نفر بقیه، در گروه کنترل بودند.
قبل و ۱۲ ماه بعد از گاسترکتومی اسلیو (یا گروه بدون جراحی)، بیماران تحت سی تی اسکن ستون فقرات کمر قرار گرفتند تا تراکم معدنی استخوان شأن اندازه گیری شود.
مطالعات اخیر نشان داده است که چربی مغز استخوان به تغییرات در تغذیه واکنش می‌دهد و ممکن است به عنوان یک نشانگر زیستی برای کیفیت استخوان عمل کند. بنابراین بیماران برای تعیین کمیت چربی مغز استخوان ستون فقرات کمر تحت طیف سنجی MR قرار گرفتند.
یک سال پس از جراحی، نوجوانانی که تحت عمل جراحی گاسترکتومی اسلیو قرار گرفتند ۳۴ کیلوگرم وزن کم کردند، در حالی که در گروه کنترل تغییر قابل توجهی در وزن مشاهده نشد. در مقایسه با گروه کنترل، بیماران گاسترکتومی اسلیو افزایش قابل توجهی در چربی مغز استخوان و کاهش تراکم استخوان در ستون فقرات کمر داشتند.
دکتر بردلا در این باره می‌گوید: «نوجوانانی که تحت عمل جراحی گاسترکتومی اسلیو قرار گرفتند، علیرغم کاهش چشمگیر چربی بدن، دچار از دست دادن استخوان و افزایش چربی مغز استخوان شدند. در حالی که جراحی کاهش وزن برای کاهش وزن و بهبود اختلالات متابولیکی موفقیت آمیز است، اما تأثیرات منفی بر استخوان دارد.»
به گفته محققان، از دست دادن تراکم استخوان پس از گاسترکتومی اسلیو پیش بینی می‌شد زیرا تحمل وزن بیشتر باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود. علاوه بر کاهش تراکم استخوان، از دیگر اثرات جراحی کاهش وزن می‌توان به اختلال در هورمون‌ها و مواد مغذی مهم برای سلامت استخوان‌ها اشاره کرد.