رونمایی از مشکلات ناوگان حمل‎ونقل عمومی در بحران کرونا

تا زمانی‌که بحران کروناویروس، از میزان سفرهای درون‌شهری مردم نکاسته بود و این ناوگان، با وجود مشکلات فراوانی که داشت-کمبود تعدادلازم اتوبوس، عدم تعمیر به‌موقع اتوبوس‌ها و نقش مهم آن‌ها در آلودگی هوا و ناایمن و ناراحت بودن آن‌ها برای استفاده مسافران- همچنان به کار خود ادامه می‌داد، زیرا هنوز درآمدی مناسب از سوی مسافران وجود داشت. اما با کم‌شدن مسافران از میزان این درآمد هم کاسته شده و حالا، صدای مسئولان ناوگان حمل‌ونقل عمومی، به‌

رونمایی از مشکلات ناوگان حمل‎ونقل عمومی در بحران کرونا

تا زمانی‌که بحران کروناویروس، از میزان سفرهای درون‌شهری مردم نکاسته بود و این ناوگان، با وجود مشکلات فراوانی که داشت-کمبود تعدادلازم اتوبوس، عدم تعمیر به‌موقع اتوبوس‌ها و نقش مهم آن‌ها در آلودگی هوا و ناایمن و ناراحت بودن آن‌ها برای استفاده مسافران- همچنان به کار خود ادامه می‌داد، زیرا هنوز درآمدی مناسب از سوی مسافران وجود داشت. اما با کم‌شدن مسافران از میزان این درآمد هم کاسته شده و حالا، صدای مسئولان ناوگان حمل‌ونقل عمومی، به‌
ویژه اتوبوس‌رانی پایتخت درآمده است. صدایی که پیش از بحران کروناویروس، شاید درآمده بود ولی تا این حد بلند نبود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفته است:«برقراری سرویس حمل‌و‌نقل عمومی، وظیفه‌ای حاکمیتی است و این دولت‌ها هستند که هزینه‌های ناوگان حمل‌ونقل شهری را می‌پردازند و برای جابه‌جایی شهروندان یارانه می‌دهند.» همچنین وی در رابطه با تامین هزینه ناوگان حمل‌ونقل عمومی علاوه بر دولت به دو ضلع دیگر هم اشاره می‌کند؛ ضلع دوم مدیریت شهری است و ضلع سوم مردم هستند به‌عنوان مسافر که کرایه اتوبوس‌ها را می‌پردازند.
از نظر این مدیرعامل تنها مدیریت شهری به‌عنوان ضلع نخست، کارکرد مناسب داشته؛ چرا که نه تنها کل سهم دولت را پرداخته، بلکه بیش از
۹۰ درصد از سهم مسافران را نیز پرداخت می‌کند. وی می‌گوید:«دولت نه تنها به تعهدات خود در زمینه تأمین ۸۲ و نیم درصد از هزینه خرید اتوبوس نو برای ناوگان اتوبوس‌های فرسوده تهران عمل نکرده است، بلکه سهم یک سومی خود از هزینه تمام‌شده کرایه اتوبوس‌ها را نیز نپرداخته است.» اما پرسش مهم این است که چرا تمام این مسائل که مربوط به امروزو دیروز نیستند و ریشه‎های عمیقی دارند، حالا و در میانه انواع بحران‌ها، در حال رونمایی شدن هستند؟