باید به فکر تامین خوراک طیور بود

توزیع گسترده مرغ به تنهایی کافی نیست؛

دبیرکانون مرغداران گوشتی با اشاره به توزیع مرغ ۱۸ هزارو۵۰۰ تومانی در بازار گفت: شرکت پشتیبانی امور دام ذخایر خود را وارد بازار کرده و قیمتها را شکسته است. این اقدام چون پشتوانه ای ندارد در بلندمدت اثرگذار نخواهد بود، زیرا ذخایری که وارد بازار می شود باید جایگزین داشته باشد.


دبیرکانون مرغداران گوشتی با اشاره به توزیع مرغ  ۱۸ هزارو۵۰۰ تومانی در بازار گفت: شرکت پشتیبانی امور دام ذخایر خود را وارد بازار کرده و قیمتها را شکسته است. این اقدام چون پشتوانه ای ندارد در بلندمدت اثرگذار نخواهد بود، زیرا ذخایری که وارد بازار می شود باید جایگزین داشته باشد.
پرویز فروغی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه نهاده های  مورد نیاز  مرغداری ها در این مدت به صورت کامل تامین نشد و همین امر باعث شد که  اکثر مرغداران نهاده های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند، گفت: در بازار آزاد نیز هرکس به هر قیمتی که می خواهد نهاده ها را
می فروشد. قیمت هر کیلو سویا از ۱۶ هزارتومان شروع می شود و هفته پیش به ۲۰ هزارتومان هم رسید. همچنین هر کیلو ذرت تا ۵۰۰۰ تومان هم فروخته می شود.
وی ادامه داد: از طرفی قیمت مصوب نهاده ها هم افزایش یافته است؛ به طوری که قیمت ذرت از هر کیلو ۱۵۰۰ تومان به ۱۷۰۰ تومان رسیده و سویا نیز از ۲۴۵۰ تومان به ۳۳۰۰ تومان رسیده است.
دبیرکانون مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه اگر کل نهاده ها با قیمتهای مصوب برای مرغداران تامین شود، قیمت مرغ زنده کیلویی ۱۷هزار و
 ۵۰۰ تا ۱۸ هزار تومان خواهد شد، گفت: تا کنون ۵۰ درصد نهاده ها تامین شده است. البته این موضوع هم وجود دارد که همین مقدار هم حتی به موقع به دست برخی از مرغداران نرسیده است، زیرا با کاهش طول پرورش مرغ به ۴۰ روز و از آن طرف مدت زمانی که برای بارگذاری
 سفارش ها، تخصیص و تحویل  سپری می شد، اکثر تحویل نهاده ها از ۴۰ روز
می گذشت و سهمیه به نوعی می سوخت و مرغداران مجبور بودند تمام نهاده های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند و از آن طرف، مرغهایشان را با قیمت مصوب بفروشند.
وی افزود: سوال ما این است که اگر قرار است قیمت مرغ گوشتی براساس قیمتهای مصوب باشد چرا این قیمت مصوب برای پارامترهای دیگر تولید رعایت نمی شود؟ اگر قرار است برخوردی صورت گیرد بایستی با تمام زنجیره تولید برخورد شود. البته بازار بایستی توسط عرضه و تقاضا تعیین شود و دستگاه های نظارتی نباید به صورت گزینشی با برخی از مولفه های تولید برخورد کنند.
فروغی در پاسخ به این سوال که آیا سامانه بازارگاه توانسته مشکل مرغداران را برای دریافت نهاده حل کند؟ گفت: سامانه بازارگاه در صورتی که به درستی کار کند چون دست دلالان را در توزیع نهاده کوتاه می کند، سامانه خوبی است و مرغداران می توانند بی واسطه خرید کنند اما این سامانه تا کنون جز دردسر هیچ دستاوردی برای مرغداران نداشته است.
به گفته دبیرکانون مرغداران گوشتی، هرچه در توزیع نهاده ها تعداد واسطه کمتر باشد و مرغداران مستقیما نهاده مورد نیاز خود را خریداری کنند بهتر است. اتحادیه ها و تشکلها می توانند به مرغداران در جهت تقویت نقدینگی کمک کنند و نقش نظارتی داشته باشند.