كروناويروس؛ خانواده عليه خانواده!

براساس آمارهاي اخيربهزيستي و تماس‌هاي مختلفي كه با شماره ۱۲۳ گرفته شده، رشد چشمگيري در كودك آزاري ديده مي‌شود؛ رشدي ۵ برابري كه طبعا بسيار نگران‌كننده است. چنين اتفاقي البته بيشتر ناشي از اپيدمي كروناويروس است و تنها مختص كشورما نيست و اغلب كشورهاي درگير كرونا و قرنطينه با افزايش خشونت‌هاي خانوادگي-كه پس از كرونا يك ابَر بحران شده – هستند. با توجه به شيوع گسترده اين ويروس، دولت تصميم گرفت قرنطينه را تا سطح ۳ در کشور اجرا كند، اين مسئله البته با استقبال مردم هم مواجه شد و درخانه ماندند. اما اين درخانه‌ماني، براي حدود ۳۲ ميليون نفر حاشيه‌نشين كشورما كه معمولا شامل كارگران روزمزد مي‌شود؛ مشكلات اقتصادي فراواني به‌وجود آورد و طبعا خشونت‌هاي مختلف دراين خانواده‌ها اتفاق افتاده است.

كروناويروس؛ خانواده عليه خانواده!


     براساس آمارهاي اخيربهزيستي و تماس‌هاي مختلفي كه با شماره 123 گرفته شده، رشد چشمگيري در كودك آزاري ديده مي‌شود؛ رشدي 5 برابري كه طبعا بسيار نگران‌كننده است. چنين اتفاقي البته بيشتر ناشي از اپيدمي كروناويروس است و تنها مختص كشورما نيست و اغلب كشورهاي درگير كرونا و قرنطينه با افزايش خشونت‌هاي خانوادگي-كه پس از كرونا يك ابَر بحران شده – هستند. با توجه به شيوع گسترده اين ويروس، دولت تصميم گرفت قرنطينه را تا سطح 3 در کشور اجرا كند، اين مسئله البته با استقبال مردم هم مواجه شد و درخانه ماندند. اما اين درخانه‌ماني، براي حدود 32 ميليون نفر حاشيه‌نشين كشورما كه معمولا شامل كارگران روزمزد مي‌شود؛ مشكلات اقتصادي فراواني به‌وجود آورد و طبعا خشونت‌هاي مختلف دراين خانواده‌ها اتفاق افتاده است.

    به گفته يك پژوهشگر آسيب‎هاي اجتماعي وقتي اين جمعيت گسترده حاشيه‌نشين که در تامين نخستين نيازهاي زندگي خود مشکل دارند در خانه بمانند، طبيعي است که حاصلي جز افزايش انواع خشونت‌ها نخواهيم داشت. در اين مدت با اين كه تنبيه در اين خانواده از قبل وجود داشت اما با در خانه‌ماني، ضرب‌وشتم کودکان به‌صورت مداوم تکرارشده است. در عين حال، آمارها نشان مي‌دهند 50 درصد والدين ايراني معتقدند تنبيه براي کودک لازم است و 40 درصد والدين نيز به تنبيه بدني گرايش دارند و به همين دليل است كه بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهند در مقابل يک مورد کودک‌آزاري که فاش مي‌شود حداقل 20 مورد ديگر پنهان مي‌ماند.در اين گزراش پدرها با48.5 درصد عامل اصلي تنبيه بدني کودکانند و پس از آن مادران با 23.8 درصد. اما ماجرا فقط به كودكان محدود نمي‌شود؛ خشونت عليه زنان و عليه مردان نيز در اين مدت افزايش داشته.اين معضل چنان ابعاد گسترده‌اي يافته كه سازمان بهزيستي و اورژانس اجتماعي از همسايه‌ها و افراد مطلع خواسته چنين آزارها و خشونت‌هايي را به شماره 123 اطلاع دهند.