رابطه گران‌شدن بيت كوين و افزايش مصرف برق

مدتي است مصرف برق به‌شدت افزايش يافته و همين امرموجب شده كه هم به نيروگاه‌ها فشار بيايد و ناچار شوند در بحران كمبود گاز، براي توليد برق مازوت بيشتري بسوزانند و هم از سوي برخي از مسئولان به مردم توصيه شده كه درخانه لباس بيشتري پوشيده و برق و گاز كمتري استفاده كنند تا مسئولان صنعت برق ناچار به اجراي برنامه خاموشي نشوند.اگر تا همين چندي پيش علت افزايش مصرف برق، افزايش مصرف وسايل گرمايشي توسط مردم اعلام مي‌شد، اما اخيرا سخنگوی صنعت برق کشور گفته دليل افزايش مصرف برق، آن‌هم تا اين ميزان شگفت‌انگيز، استفاده استخراج‌کنندگان رمزارزهاي مجازي-بيت‌كوين- از برق است كه به ۳۰۰ مگاوات هم مي‌رسد و همين امر يكي از عوامل مهم افزایش مصرف برق در کشورشده است.

رابطه گران‌شدن بيت كوين و افزايش مصرف برق

 

مدتي است مصرف برق به‌شدت افزايش يافته و همين امرموجب شده كه هم به نيروگاه‌ها فشار بيايد و ناچار شوند در بحران كمبود گاز، براي توليد برق مازوت بيشتري بسوزانند و هم از سوي برخي از مسئولان به مردم توصيه شده كه درخانه لباس بيشتري پوشيده و برق و گاز كمتري استفاده كنند تا مسئولان صنعت برق ناچار به اجراي برنامه خاموشي نشوند.اگر تا همين چندي پيش علت افزايش مصرف برق، افزايش مصرف وسايل گرمايشي توسط مردم اعلام مي‌شد، اما اخيرا سخنگوی صنعت برق کشور گفته دليل افزايش مصرف برق، آن‌هم تا اين ميزان شگفت‌انگيز، استفاده استخراج‌کنندگان رمزارزهاي مجازي-بيت‌كوين- از برق است كه به 300 مگاوات هم مي‌رسد و همين امر يكي از عوامل مهم افزایش مصرف برق در کشورشده است.
سخنگوی صنعت برق افزوده  بالارفتن نرخ بیت‌کوین تا ۳۰ هزاردلار، موجب افزایش تعداد استخراج‌کنندگان شده، ضمن اين‌كه ارزانی نرخ برق در کشورمان نیزعامل دیگری در افزایش علاقمندان به استخراج رمزارزها شده است. سخنگوی صنعت برق از تلاش برای برخورد با این مصرف‌کنندگان غیرمجاز برق خبر داده و گفته:«درصورت شناسایی، این افراد به مقام‌های قضایی معرفی می‌شوند. سیاست وزارت نیرو، حمایت از تشکیل مزارع استخراج رمزارزها در کشور و سایر مراکز استخراجی است که به‌صورت قانونی فعالیت می‌کنند.»
به گزارش تجارت نيوز، درحالي‌كه صنعت برق كشور با چنين معضلي مواجه است و ناچار است براي افزايش ظرفيت توليد برق، در اين كوران تحريم و كروناويروس مازوت بسوزاند، برخي سرمايه‌گذاران خارجي، با تمركز در يكي از شهرها، مزارع استخراج بيت‌كوين راه‌اندازي كرده و از برق شهري استفاده مي‌كنند، در همين گزارش اشاره شده كه تمركز اين سرمايه‌گذاران خارجي موجب شده، استخراج‌كنندگان داخلي به مناطق آزاد تجاري كوچ كرده و در ادامه مصرف برق، مرتكب فرارمالياتي هم بشوند!
اكنون پرسش اين است كه با وجود اين‌كه قرار شده طبق ضوابطي به استخراج‌كنندگان رمزارزهاي ديجيتالي، مجوزها و تسهيلاتي داده شود، چرا اولويت اين امر با سرمايه‌گذاران خارجي است و چرا بايد استخراج كنندگان داخلي، ناچار شوند به مناطق آزاد كوچ كرده و مرتكب فرارمالياتي شوند؟ اين رفتار دوگانه، در وحله نخست به اقتصاد كشور ضربه مي‌زند.
 گفتني است همين‌قدر كه برخي مسئولان به اهميت و تاثيرگذاري رمزارزها در تجارت و اقتصاد در آينده نزديك، به باور رسيده‌اند، و طي ضوابطي براي  استخراج‌كنندگان مجوز صادر مي‌كنند، يعني اين‌كه اتفاقات خوبي ممكن است در عرصه اقتصادي براي كشور بيفتد، اما اين باور نبايد زمينه را براي سوءاستفاده‎هاي مختلف از سوي افراد داخلي و خارجي فراهم كند.
در هرحال همان‌گونه كه در گزارش تجارت نيوز هم بدان اشاره شده و به گفته عضو انجمن بلاک‌چین ایران:« اگر سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند در کشور حضور داشته باشد، چرا موانع مختلفی وجود دارد که مردم خودمان نتوانند وارد حوزه استخراج رمزارز شوند؟ برای مثال ماينرهاي داخلي مجبور شده‌اند براي تاسيس مزارع استخراج رمزارز به شهرک‌های صنعتی منتقل شوند؛ در حالی‌که این مناطق از زیرساخت‌های ضعیفی برای انتقال انرژی برخوردارند و مسئولان آن‌ها نیز علاقه چندانی به شکل‌گیری این صنعت ندارند.

زمانی ورود سرمایه‌گذاران خارجی توجیه دارد که آن‌ها بتوانند زیرساخت‌های‌ عظیم و بادوامی را در کشورایجاد کنند؛ در حالی‌که دستگاه‌های استخراج رمزارز استهلاک بالایی دارند و عمراین صنعت طولانی نیست.»
در هرحال، يكي از نگراني‌هاي مهم مسئولان محيط زيست، آلودگي هوا در اثر مازوت‌سوزي به علت افزايش مصرف برق است و مردم هم چندان تقصيري در اين ميان ندارند، انتظار مي‌رود، مسئولان با تدابيري عاجل، در مورد كنترل صنعت ماينينگ، كاهش مصرف مازوت و كاستن از آلودگي هوا و درواقع سلامتي مردم را در اولويت‌هاي دستوركاري خود قراردهند.