نگرانی جامعه از بلاتکلیفی فضای انتخابات

همواره دولت ها در ماه های آخر آنچنان درپی تحول و تحرک نیستند و بیشتر درصدد تثبیت دستاوردها برای تحویل امور به دولت بعد هستند. اما این بار شرایط برای دولت دوازدهم متفاوت است و تحولات انتخاباتی در آمریکا و روی کار آمدن کابینه جدید، انگیزه هایی را مضاعف ساخته تا دستاورد بازگشایی دیپلماسی و تسهیل امور اقتصادی در کارنامه دولت کنونی ثبت شود و علاوه بر آن امتیازی برای جریان های سیاسی حامی دولت در انتخابات ۱۴۰۰ باشد.

نگرانی جامعه از بلاتکلیفی فضای انتخابات

 

همواره دولت ها در ماه های آخر آنچنان درپی تحول و تحرک نیستند و بیشتر درصدد تثبیت دستاوردها برای تحویل امور به دولت بعد هستند. اما این بار شرایط برای دولت دوازدهم متفاوت است و تحولات انتخاباتی در آمریکا و روی کار آمدن کابینه جدید، انگیزه هایی را مضاعف ساخته تا دستاورد بازگشایی دیپلماسی و تسهیل امور اقتصادی در کارنامه دولت کنونی ثبت شود و علاوه بر آن امتیازی برای جریان های سیاسی حامی دولت در انتخابات 1400 باشد.
مسلماً اینکه دولت ها تا آخرین روز مسئولیت انگیزه خدمت داشته باشند،امری پسندیده است و باید آن را به فال نیک گرفت. اما مسئله اصلی اینجاست که گویا جریان های سیاسی در کشور پیش از شروع انتخابات قصد رقابت دارند و به دنبال این هستند که گشایش های احتمالی از عبور از "فضای ترامپیسم" را به نام خود ثبت کنند.
نکته مغفول مانده برای رقبای سیاسی و انتخاباتی در ایران،اهمیت نقش و جایگاه ملت در سال های گذشته و در شرایط تحریمی بوده است. متاسفانه برخی فراموش کرده اند که تحریم های بی سابقه ای که ترامپ یک به یک بر ایران تحمیل کرد، نه تنها حاکمیت بلکه بیش از همه ملت ایران را مورد آسیب قرار داد و این مردم ایران بودند که این زیر بار این تحریم ها کمر خم کردند وگرنه نهادها و ارگان های رسمی کشور همچون گذشته با بودجه های تعیین شده به کار خود ادامه دادند.
سیاسیون و رقبای انتخاباتی باید بر این امر واقف باشند که اگر بتوان یک لحظه زودتر هم مردم را از زیر بار فشار نجات داد و این کار را نکرد تا خود برکسی قدرت بنشینند و پیروزمندانه خود را فاتح میدان دیپلماسی معرفی کنند،قطعا به مردم خیانت کرده اند. همانطورکه رهبرمعظم انقلاب نیز فرمودند برای رفع تحریم یک ساعت هم نباید تعلل کرد.
امروز جامعه در وضعیتی بلاتکلیف قرار گرفته و شرایط به گونه ای پیش می رود که مشخص نیست اقتصاد کشور چه خط و ربطی به خود خواهد گرفت. بازار بی ثبات است،زمزمه های دلار 15هزارتومانی وکمتر پیچیده است،بورس درحال ریزش غیرمنطقی است، دلالان و فرصت طلبان درحال نقد کردن دارایی مردم به قیمت پایین هستند و مردم حیران و وامانده از این شرایط نمی دانند که فردا چه خواهد شد. حتی نمی توانند تصور کنند که دولت بعدی با سیاست های باز دیپلماتیک به دنبال تعاملات تجاری با دنیاست یا به دنبال ایجاد انزوایی سیاسی با باورهای خاص افراطی است.
هرآنچه که هست باید اذعان داشت که کرسی های دولت باید محلی برای خدمت تلقی شود نه برای ارضای میل به قدرت جریان های سیاسی . اگر گشایشی درامورات کشور براساس تغییرات در تحولات جهانی ایجاد شود، افتخاری برای کسی نخواهد داشت بلکه امری عادی رخ داده که متاسفانه از طی سال های گذشته از مدار خارج شده بود. لذا چه دولت فعلی و چه دولت آینده باید درصدد این باشند که مسیر را برای رفاه مردم بازگشایی کنند نه اینکه برای خود مدال افتخار درج و ثبت نمایند

hamidasgari2020@yahoo.com