با لغو فرمان منع صدور ویزا از سوی بایدن، برای ایرانیان چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

با لغو فرمان منع صدور ویزا از سوی بایدن، برای ایرانیان چه اتفاقی رخ خواهد داد؟



لغو فرمان اجرایی ترامپ برای ایجاد ممنوعیت صدور ویزا برای سفر شهروندان تعدادی از کشورها از جمله ایران، یکی از اقداماتی بود که پیش از مراسم تحلیف رییس جمهور جدید آمریکا اعلام شد که قرار است با دستور "جو بایدن" در اولین روز حضورش در کاخ سفید انجام شود.
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا در راستای اجرای یکی از شعارهای انتخاباتی‌اش مبنی بر ایجاد محدودیت‌هایی برای سفر شهروندان دیگر کشورها به آمریکا  در هفته اول حضور خود در کاخ سفید  در ژانویه ۲۰۱۷ ممنوعیت ها و محدودیت هایی  را برای صدور ویزا و سفر اتباع کشورهایی همچون ایران، لیبی، سومالی، سوریه،  یمن، کره شمالی و ونزوئلا به آمریکا صادر کرد.
ابلاغ این ممنوعیت بلافاصله با اعتراضاتی در فرودگاههای سراسر آمریکا و همینطور با چالش‌های حقوقی  در برخی از ایالت های آمریکا روبرو شد، اما علیرغم این مخالفت ها و کشمکش های حقوقی ایجاد شده ، در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۷ آخرین ورژن دستور ممنوعیت صدور ویزا برای کشورهای مورد اشاره اجرایی شد و  در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۱۷ مشروعیت ابلاغیه ترامپ به تایید دادگاه عالی آمریکا رسید.
در اثر اجرایی شدن این ابلاغیه ، صدور ویزاهای مهاجرتی و غیر مهاجرتی برای شهروندان ایران تعلیق شد و تنها راه صدور ویزا برای شهروندان ایران مشمول استثنا شدن ویزاهای دانشجویی ، ویزاهای پژوهشی و تحقیقاتی و ویزاهای آموزشی و یا مشمول معافیت (waiver)  بود. مطابق شرایط مندرج در این فرمان ، عمدتا کسانی مشمول استثناها می شدند که دارای پاسپورت کشور دیگری به جز ۷ کشور مشمول ممنوعیت بودند .