صدور مجوز براي استخراج رمزارز دركنار تداوم استخراج‌هاي قاچاق

روند صدور مجوز براي ماينرها از سال ۹۸ آغاز شده و افراد حقيقي و حقوقي مي‌توانند براي كسب مجوز به وزارت صمت مراجعه كنند، اين مجوز شامل جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری و شناسه کسب‌وکاراست. عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی‌ورایانه‌ای گفته:«وزارت صمت بیش از هزارمجوز استخراج رمز ارز در کشور صادرکرده.» به اذعان فعالان صنعتی و مسئولان وزارت صمت، حضور و سرمایه‌گذاری در چرخه تولید رمزارزها بسیارآسان بوده و قانون دست‎وپاگیري ندارد. اما تاريخ صدور اولين مجوز براي ماينرها، بازمي‌گردد به پائيز سال ۹۶، كه توسط وزارت ارتباطات و براي تأسیس یک فارم با ظرفیت ۱۳میلیون کیلووات به نام یک شرکت خصوصی مورد تأیید معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری صادرشده است.

صدور مجوز براي استخراج رمزارز دركنار تداوم استخراج‌هاي قاچاق

روند صدور مجوز براي ماينرها از سال 98 آغاز شده و افراد حقيقي و حقوقي مي‌توانند براي كسب مجوز به وزارت صمت مراجعه كنند، اين مجوز شامل  جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری و شناسه کسب‌وکاراست. عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی‌ورایانه‌ای گفته:«وزارت صمت بیش از هزارمجوز استخراج رمز ارز در کشور صادرکرده.» به اذعان فعالان صنعتی و مسئولان وزارت صمت، حضور و سرمایه‌گذاری در چرخه تولید رمزارزها بسیارآسان بوده و قانون دست‎وپاگیري ندارد. اما تاريخ صدور اولين مجوز براي ماينرها، بازمي‌گردد به پائيز سال 96، كه توسط وزارت ارتباطات و براي تأسیس یک فارم با ظرفیت 13میلیون کیلووات به نام یک شرکت خصوصی مورد تأیید معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری صادرشده است.
 اما معاونت‌های طرح و برنامه‌وامور صنایع وزارت صمت در دستورالعملی چند هشدار داده‌اند، از جمله اين‌كه استفاده از رمزارزها مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نشده و استفاده از رمزارزها در مبادلات داخل کشورمجاز نمي‌باشد!
نكته مهم دراستخراج رمزارزها و داشتن مجوز براي ماينرها، اين است كه هزينه برق مصرفي براي استخراج هريك واحد بيت‌كوين، حدود ۲۰۸ میلیون تومان است. به همين دليل بسياري از ماينرها، ترجيح مي‌دهند به‌صورت قاچاق و با استفاده از برق شهري وبرق مراكز صنعتي كه تعرفه ارزان‌تري دارند، فعاليت كنند و در ضمن از پرداخت ماليات هم فراركنند. درحالي‌كه ماينرهاي مجوزدار، بايد متناسب با ميزان استخراج رمزارز هم هزينه برق بپردازند و هم ماليات. ماينرها مصرف برق زيادي دارند و به‌راحتي مي‌توان آن‌ها را شناسايي كرد؛ اما به‌نظرمي‌رسد اداره برق هنوز سازوکار مشخصی برای شناسایی مزارع بیت‌کوین ندارد و فعلا مزارع را تنها با مصرف غیرمتعارف برق و سرکشی به محل استفاده برق تشخیص می‌دهند. در همین رابطه وزارت نیرو و دولت اعلام کرده‌اند که مردم با «سوت‌زنی» مزارع غیرمجاز استخراج رمز ارز را در کشور به اطلاع دستگاه‌های ذیربط برسانند!
مسئله مهم ديگر اين است كه به نظر مي‌رسد تسهيلات لازم براي استخراج رمزارزها، مدتي است بيشتربه ماينرهاي خارجي داده مي‌شود و ماينرهاي داخلي بايد تاسيسات خود را به شهرك‌هاي صنعتي و تجاري منتقل كنند كه هنوز زيرساخت‌هاي لازم را در اين زمينه ندارند.