سرطان؛ یک فوریت پزشکی غیر قابل اغماض

ميزان مرگ‌وميرجهاني به دليل سرطان، در حدود ۱۲ درصد است، همين ميزان در ايران به تنهايي به ۶ درصد رسيده و ايران را در رتبه چهارم جهاني قرارداده است.

سرطان؛ یک فوریت پزشکی غیر قابل اغماض

ميزان مرگ‌وميرجهاني به دليل سرطان، در حدود 12 درصد است، همين ميزان در ايران به تنهايي به 6 درصد رسيده و ايران را در رتبه چهارم جهاني قرارداده است. با وجود اين‌كه به گفته كارشناسان پزشكي و درمان، اين بيماري، بيشتر زمينه ژنتيكي وارثي دارد، اما عجيب اين است كه سرطان مدتي است حتي در خانواده‌هايي كه سابقه ارثي ندارند، نيزافزايش يافته است. از عمده دلايل مهم افزايش ابتلا به سرطان، دركنار مصرف انواع دخانيات، آلودگي هوا وعدم مصرف ميوه‌هاي تازه ذكر مي‌شود؛ كم‌شدن مصرف ميوه وسبزيجات، همراه شده است با مصرف نمک با افزايش 3 برابري، مصرف شکر با افزايش 3.5 برابريِ بیش از حد مجاز و مصرف بیش از حد چربی به‌خصوص چربی‌های اشباع درغذاهای آماده و شیرینی‌ها، كه از عمده دلايل ابتلا به اين بيماري غيرواگير است. عواملي از اين دست، موجب شده كه سن ابتلا و مرگ‌وميردر اثر سرطان به زير50 سال برسد.
 به گفته معاون تحقیقات وزیر بهداشت در ایران پس از حوادث ترافیکی  و بیماری‌های قلبی‌وعروقی، سرطان سومین علت مرگ شناخته شده است.
يكي از مهم‎ترين عوامل در پيشروي اين بيماري، عدم تشخيص زودرس و يا رهاكردن درمان در نيمه‎هاي راه به دليل گران بودن روش‎هاي درماني اين بيماري است؛ چرا كه هزینه درمان سرطان در ایران حداقل دو برابر سایر بیماری‌ها بوده  و سالانه ۳۰۰۰ میلیارد تومان هزینه درمان سرطان در کشور می‌شود. معضل ديگري كه جامعه ما در ارتباط با شيوع روزافزون ابتلا به سرطان با آن مواجه است، روند سريع پيرشدن است. در واقع گرچه سن ابتلا به اين بيماري و مرگ‌ومير دراثر آن كاهش يافته، اما در آينده‌اي نه چندان دور، يكي از مهم‌ترين دلايل افزايش اين بيماري، سن بالا و پيربودن جامعه ما خواهد بود. به نظر مي‌رسد غربالگري، همچنان كه در مورد بيماري‌هاي قلبي و عروقي-به‌عنوان اولين دليل مرگ‌ومير ايرانيان- صورت گرفته و نتايج خوبي هم در پي داشته، در مورد سرطان هم بايد به‌طور جدي مدنظر كارشناسان و مسئولان بهداشتي قرارگيرد تا با تشخيص زودهنگام و اقدام به درمان، از ميزان مرگ‌ومير به‌واسطه ابتلا به سرطان كاسته شود.