ناوالني در هواي منفي ۴۲ درجه چه مي‌خواهد؟

آلكسي ناوالني، يك فعال سياسي-اجتماعي است كه از سال ۲۰۱۰، در يك انتخابات اينترنتي، با كسب ۴۵ درصد آراء، به شهرداري مسكو انتخاب شد. او فعاليت‌ها و مقاله‌هاي مختلف خود را در وبلاگش با نام «ژورنال زنده»، منتشر مي‌كند و در اغلب مقالات خود به افشاگري در مورد افراد دولتي و اموال آنان مي‌پردازد، هرچند كه در بازه‌اي ازاين افشاگري‌ها، خود نيز به اختلاس متهم و زنداني شد!

ناوالني در هواي منفي ۴۲ درجه چه مي‌خواهد؟

آلكسي ناوالني، يك فعال سياسي-اجتماعي است كه از سال 2010، در يك انتخابات اينترنتي، با كسب  45 درصد آراء، به شهرداري مسكو انتخاب شد. او فعاليت‌ها و مقاله‌هاي مختلف خود را در وبلاگش با نام «ژورنال زنده»، منتشر مي‌كند و در اغلب مقالات خود به افشاگري در مورد افراد دولتي و اموال آنان مي‌پردازد، هرچند كه در بازه‌اي ازاين افشاگري‌ها، خود نيز به اختلاس متهم و زنداني شد!
ناوالني، در سال‌هاي 2011،2012و 2013 ، در ليست 100 متفكر جهاني فارين پاليسي قرار گرفت و اينك از سوي سازمان عفو بين‌الملل به او لقب «زنداني ابرازعقيده» داده شده است.
اما ماجراي ناوالني و مخالفت‌هاي او چيست؟ آن‌هم در كشوري كه از نظر علم و فن‌آوري و تكنولوژي، همواره در رتبه‌هاي نخست قرار دارد؟
ماجراي اصلي ناوالني بازمي‌گردد، به راي‌گيري چندماه پیش روسيه برای اصلاح قانون اساسی که طبق نتایج رسمی آن، اکثریت مردم روسیه به فراهم آمدن زمینه برای تداوم ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین تا سال ۲۰۳۶ «بله» گفتند. اما ناوالني آن‎را «کودتا» و «نقض قانون اساسی» مي‌داند.اين اتفاق نخستين‌بار نيست كه در روسيه رخ مي‌دهد، هرگاه اين كشور با چنان سابقه علمي و فن‌آوري، چنين روشي در پيش گرفته، بحران‌هاي اجتماعي كشور را فرا گرفته است. با چنين تصميماتي در رابطه با دائمي شدن ماندگاري يك شخص، بحران‌هايي در اين كشور به‌وجود مي‌آيد كه بر تكنولوژي و فن‌آوري و توان علمي اين كشور سايه افكنده آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد در حالي‌كه روسيه و شخص پوتين مي‌توانند با اتخاذ روش‌هاي خاص بين‌المللي، چنين رفتارهاي متشنج كننده را كنترل كرده و در جهت تلطيف فضاي جامعه قدم بردارند. زيرا كه به هرحال، اكثريت مردم دراين انتخابات، راي مثبت به صندوق انداخته‎اند.