چرا وزير ارتباطات معتقداست بستن فضاي مجازي جواب نمي‌دهد؟

وزير ارتباطات گفته است:«بستن فضای مجازی، دیگر جواب نمی‌دهد.» زيرا:«پهنای باند یک مسئله دستوری نیست؛ مصرف به ذائقه افراد برمی‌گردد و نمی‌توان نوع مصرف را به کسی اجبار کرد.» و اين دقيقا همان مسئله‌اي است كه برخي از مسئولان ما همواره در ارتباط با تكنولوژي به‌نحوي با آن دچار مواجهه و مشكل بوده‌اند يعني محدود و يا مسدود كردن دستوري؛ و اين ماجرا البته به بعد از انقلاب و قبل از انقلاب هم ربطي ندارد؛ چرا كه مخالفان روند خاص تكنولوژي، پيش از انقلاب هم با آغاز به‌كار راديو مخالف بودند و براي عدم امكان دسترسي مردم به آن، پارازيت منتشر مي‌كردند!

چرا وزير ارتباطات معتقداست بستن فضاي مجازي جواب نمي‌دهد؟

 

وزير ارتباطات گفته است:«بستن فضای مجازی، دیگر جواب نمی‌دهد.» زيرا:«پهنای باند یک مسئله دستوری نیست؛ مصرف به ذائقه افراد برمی‌گردد و نمی‌توان نوع مصرف را به کسی اجبار کرد.» و اين دقيقا همان مسئله‌اي است كه برخي از مسئولان ما همواره در ارتباط با تكنولوژي به‌نحوي با آن دچار مواجهه و مشكل بوده‌اند يعني محدود و يا مسدود كردن دستوري؛ و اين ماجرا البته به بعد از انقلاب و قبل از انقلاب هم ربطي ندارد؛ چرا كه مخالفان روند خاص تكنولوژي، پيش از انقلاب هم با آغاز به‌كار راديو مخالف بودند و براي عدم امكان دسترسي مردم به آن، پارازيت منتشر مي‌كردند! همچنين است ادامه اين داستان هنگام رواج استفاده از دستگاه پخش ويدئو، سپس مقابله با ماهواره و جمع كردن ديش‌ها كه در نهايت همه اين موارد، با تمام بگيروببندهاي دستوري و مسدود و حذف كردن‌ها، تبديل شدند به روال عادي زندگي مردم. در واقع همچنان كه وزير ارتباطات هم بدان اشاره كرده است، نمي‌توان با ذائقه مردم در رابطه با استفاده از تكنولوژي‌هاي فراگيرجهاني، دستوري برخورد كرد. اگرهم برخي بر اين مسئله تاكيد دارند كه فرهنگ‌سازي لازم در زمينه استفاده از اين ابزار به‌صورتي مناسب صورت نگرفته بايد پرسيد كه اساسا منظور از فرهنگ‌سازي چيست؟ آن‌هم در زماني‌كه رسانه‌هاي ملي در اطلاع‌رساني و حتي آگاهي‌بخشي از فضاها و شبكه‌هاي مجازي عقب‌تر حركت مي‌كنند و مردم با در دست داشتن يك گوشي، هر كدام به يك رسانه تبديل شده‌اند.
نكته قابل تأمل اين است كه بله، احتمالا برخي از افراد، به دليل عدم آگاهي و يا نداشتن فرهنگ مناسب، از اين فضاها، استفاده نامناسبي بكنند، اما به دليل وجود تعداد كمي از اين افراد و بي‌فرهنگي آنان نمي‌توان دست همه مردم را از چنين امكان جهاني كوتاه كرد. بلكه بايد براي فرهنگ‌سازي اقدام كرد و در مورد زيرساخت‌هاي فرهنگي انديشيد. درست مانند جاده مال‌رويي كه اكنون پس از وارد شدن خودروها به عرصه حمل‌ونقل، لازم است آسفالت شده و امكان عبورومرور خودروهاي جديد را در آن فراهم كرد. در واقع فرهنگ، نقش همان جاده مناسب و امن را براي تردد بازي مي‌كند.
البته نيم‌نگاهي به ماجراي فيلترينگ هم ضروري به نظر مي‌رسد، پس از ماجراي فيلترينگ، بسياري از مردم به استفاده از فيلترشكن‌ها روي آوردند و آن عده‌اي كه احتمالا فرهنگ مناسب استفاده از فضاهاي مجازي را به‌طوركلي ندارند، در استفاده از فيلترشكن هم، دچارهنجارشكني‌هايي شدند. در واقع هرچه مسدود و محدود و حذف كردن‌هاي دستوري بيشتر ادامه پيدا كند، شيوع استفاده از روش‌ها و امكانات ديگر براي دسترسي به اين فضا از سوي مردم گريزناپذيرخواهد بود.
وزير جوان ارتباطات هم خود گريزي به چنين مشكلي زده است:
«اگر به‌شیوه قدیم به این فضا نگاه کنیم، پیشرفت نخواهیم کرد. فضای مجازی به اخبار سرعت می‌بخشد و راهش نیست که با بستن این شبکه‌ها جلوی راه توسعه را بگیریم.»
اكنون تعداد مشتركين اينترنت به ۷۰ میلیون نفر رسیده، دانش‌آموزان و دانشجويان در حال تحصيل آنلاين هستند. بخشي از مردم پس از بحران تحريم و كروناويروس، براي كسب‌وكار به شبكه‌هاي مجازي وارد شده‌اند و اقتصاد در بخش متوسط تا وسيع نيز از اين امكان استفاده‌هاي خاص مي‌كند.  در واقع اين تكنولوژي، به‌نحوي فراگير وارد زندگي، اقتصاد و حتي فرهنگ‌وآموزش مردم شده است و بايد در اين ميان متوليان امر، متوجه ترميم و تعمير جاده‌هاي ناهموار باشند تا ناهنجاري‌هاي محتمل اتفاق نيفتند.