مخدوش کردن پلاک به لنج‌ها هم رسید!

صید ترال، یکی از آسیب‌زننده‌ترین روش‌های صید ماهی است، در این روش که توسط تورهای قیف مانند انجام می‌شود، تور می‌تواند تا اعماق ۳۰۰ متری دریا نفوذ کرده و برخی آبزیانی را که در اعماق دریا زندگی می‌کنند و اتفاقا از گونه‌های نادر و کمیاب و روبه انقراض هم هستند را به دام اندازند. تور‌های ترال، غیرگزینشی عمل می‌کنند و سبب جارو کردن هر ماهی قابل عرضه در بازار و ماهی نامطلوب و قانونی و غیرقانونی آن‌ها می‌شود. درهربارعملیات صیادی قسمتی از صید بی‌مصرف است که به‌عنوان صید ضمنی، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، برخی ازگونه‌هایی که به‌عنوان صید ضمن گرفتار می‌شوند نیز به‌طور تصادفی توسط فرایند ترال کشته می‌شوند. از این تورها برای کشیده شدن در آب‌های میان‌سطحی، عمیق و بر کف دریا استفاده می‌شود.


صید ترال، یکی از آسیب‌زننده‌ترین روش‌های صید ماهی است، در این روش که توسط تورهای قیف مانند انجام می‌شود، تور می‌تواند تا اعماق 300 متری دریا نفوذ کرده و برخی آبزیانی را که در اعماق دریا زندگی می‌کنند و اتفاقا از گونه‌های نادر و کمیاب و روبه انقراض هم هستند را به دام اندازند. تور‌های ترال، غیرگزینشی عمل می‌کنند و سبب جارو کردن هر ماهی قابل عرضه در بازار و ماهی نامطلوب و قانونی و غیرقانونی آن‌ها می‌شود. درهربارعملیات صیادی قسمتی از صید بی‌مصرف است که به‌عنوان صید ضمنی، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، برخی ازگونه‌هایی که به‌عنوان صید ضمن گرفتار می‌شوند نیز به‌طور تصادفی توسط فرایند ترال کشته می‌شوند. از این تورها برای کشیده شدن در آب‌های میان‌سطحی، عمیق و بر کف دریا استفاده می‌شود.
 باید به این نکته توجه داشت که این عمل باعث آشفتگی و به هم خوردن توازن در زندگی دریایی می‌گردد. امروزه صید بروش ترال به‌شدت در برخی از کشورها کنترل می‌شود.  در کشورما، به دلیل فرهنگ و شریعت خاص غذایی، بسیاری از این گونه آبزیان خوردنی نیستند، پس چرا صید ترال تا این حد و البته به‌صورت غیرقانونی رواج یافته؛ طبعا به این دلیل که این نوع آبزیان که شامل فانوس‌ماهیان و میگوهای شیشه‌ای می‌باشند، در میان کشورهایی با مردمان همه‌چیزخوار، بازار خوبی دارند، و همین بازار مناسب، موجب شده برخی صیادان، با مخدوش کردن پلاک لنج‌های خود، اقدام به صید ترال یا همان کف‌روبی کنند. عملی که شدیدا به محیط زیست و اکوسیستم آبزیان آسیب می‌زند و در آن اختلال ایجاد می‌کند. نکته ناراحت‌کننده ماجرا در این است که صید ترال با لنج‌های پلاک مخدوش، در فصل ممنوعیت صید که فصل زاد و ولد آبزیان است، اتفاق می‌افتد و همین امر بر از بین‌رفتن گونه‌های مختلف آبزیان تاثیر مخرب می‌گذارد و لازم است توسط نهادهای مرتبط هرچه زودتر جلوی چنین روش نادرست و آسیب‌زایی در صیادی گرفته شود.