جزئيات نحوه حضور دانشجويان در کلاس‌هاي درس و سلف سرويس‌ها

نحوه حضور دانشجويان در کلاس‌هاي درس و سلف سرويس‌ها از جمله دغدغه‌هاي دانشگاهيان است که در اين گزارش به جزئيات آن پرداخته شده است.

نحوه حضور دانشجويان در کلاس‌هاي درس و سلف سرويس‌ها از جمله دغدغه‌هاي دانشگاهيان است که در اين گزارش به جزئيات آن پرداخته شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با شيوع ويروس کرونا در کشور در يک ماهه پاياني سال گذشته تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي براي جلوگيري از شيوع ويروس تعطيل شدند و آموزش در دانشگاه‌ به صورت مجازي و الکترونيک پيش رفت و همچنان ادامه دارد.27 ارديبهشت‌ ماه بود که رئيس جمهور خبر بازگشايي تمام دانشگاه‌ها را به جز دانشگاه‌هاي علوم پزشکي که شرايط خاصي داشته و تقريبا فعال هستند، اعلام کرد.
تاکيد رئيس جمهور در بازگشايي فعلي دانشگاه‌ها تنها بر فعاليت کارگاه‌ها، آزمايشگاه‌ها، برگزاري امتحانات و موارد ضروري بوده و ساير فعاليت‌هاي دانشگاه‌ي به تدريج انجام خواهد شد.
پس از اعلام خبر بازگشايي، رايزني‌ها در خصوص نحوه شروع فعاليت دانشگاه‌ها، کلاس‌هاي درسي، برگزاري امتحانات، نحوه حضور در خوابگاه‌ها و فعاليت سلف سرويس‌ها آغاز شد.تمامي دانشگاه‌ها شيوه اين فعاليت‌ها را منوط به اعلام تصميم ستاد مقابله با کرونا دانستند.
علي خاکي صديق معاون آموزشي وزارت علوم نيز به خبرنگار حوزه دانشگاهي در اين باره گفت: پيشنهادات خود براي نحوه بازگشايي دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها و رعايت مسائل بهداشتي را به وزارت بهداشت ارسال کرديم و اين وزارت پس از بررسي کارشناسي، دستور العمل را ابلاغ کرد. در اين ابلاغيه نحوه فعاليت خوابگاه‌ها، فعاليت‌هاي ورزشي، تجمعات و غيره بيان شده است.
 دانشجويان، اساتيد و پرسنل در سامانه خود اظهاري ثبت نام کنند
يک نگراني در اين زمينه ورود افراد مبتلا به ويروس کرونا و عدم تشخيص به موقع آنهاست که بر مبناي اين ابلاغيه تمامي افراد اعم از اساتيد، دانشجويان و پرسنل بايد در سامانه خود اظهاري وزارت بهداشت (salamat.gov.ir) ثبت نام کرده و در صورتي که علائم بيماري را نداشتند فرم مربوط را پرينت گرفته و پس از امضا، فرم را به مدير آموزش يا مسئول دانشکده تحويل دهند.
همچنين در اين پروتکل آمده است: از ورود کارکنان خدمات فني مبتلا به کوويد19 و يا افراد داراي علائم تب، سرفه، تنگي نفس و سرماخوردگي و نيز افراد مشکوک (در تماس نزديک با فرد مبتلا) به محل کار ممانعت شود.
 انجام کليه فعاليت‌هاي ورزشي و جانبي تا اطلاع ثانوي در دانشگاه‌ها ممنوع است
بر مبناي ابلاغيه ستاد ملي کرونا بايد حتي‌الامکان مواجهه چهره به چهره افراد کاهش يافته و سعي شود از تلفن، شبکه‌هاي اجتماعي و ويدئوکنفرانس براي برگزاري جلسات حتي براي کارکناني که در يک ساختمان هستند، استفاده شود.
يافته‌هاي جديد نشان داده است که در صورت آلوده بودن محيط و يا حضور فرد مبتلا به ويروس در يک محيط استفاده از کولر و تهويه باعث پخش ويروس در هوا مي‌شود بنابراين طبق دستورالعمل ستاد ملي کرونا استفاده از سيستم تهويه و باز گذاشتن پنجره‌ها ضروري است.
تعداد زياد دانشجويان و تجمع در محل‌هايي از دانشگاه مثل اتاق کپي و رايانه يکي از دغدغه‌ها درباره بازگشايي دانشگاه‌هاست که طبق اين ابلاغيه افراد بايد از تماس با يکديگر مانند دست دادن و روبوسي اجتناب کنند و از تجمع در محوطه لابي، آبدارخانه، اتاق کپي و اتاق رايانه پرهيز شود. در صورتي که مواجهه
چهره به چهره ناگزير باشد بايد فاصله يک تا دو متر و حداقل زمان ممکن رعايت شود.
 فاصله بين ميز و صندلي کلاس‌هاي درس يک تا دو متر باشد
تردد و استفاده از وسايلي مثل اتوبوس و تاکسي نيز در مدت شيوع کرونا توصيه نشده است و براي رفع اين نگراني و جلوگيري از شيوع ويروس در دانشگاه‌ها نکاتي ذکر شده است از جمله اينکه در صورت استفاده از سرويس اياب و ذهاب رعايت فاصله يک تا دو متري ضروري است (حداکثر سه نفر در يک خودرو سواري متشکل از يک نفر راننده و دو نفر مسافر در صندلي عقب) همچنين فاصله بين ميز و صندلي کلاس‌هاي درس نيز بايد يک تا دو متر باشد و ضروري است کليه کلاس‌هاي فوق برنامه اعم از پخش فيلم، تئاتر و مسابقات ورزشي تعليق شود.
 حداکثر زمان حضور در يک کلاس درس يک ساعت است
علاوه بر مسائل ذکر شده حضور دانشجويان به مدت دو ساعت در کلاس‌هاي درس آن هم در تعداد زياد يکي ديگر از مسائلي است که بايد مورد توجه قرار گيرد. زمان حضور در کلاس درس بايد به يک ساعت کاهش يافته و تمامي جلسات غيرضروري نيز حذف و يا به صورت آنلاين برگزار شوند. برگزاري جلساتي مانند جلسه دفاع از پايان‌نامه نيز بايد به صورت آنلاين و يا با حضور حداقل افراد و با رعايت کامل پروتکل‌هاي بهداشتي باشد.
  افزايش دو برابري مدت‌زمان سرو نهار
ستاد ملي کرونا همچنين درباره نحوه فعاليت سلف سرويس‌ها که از مکان‌هاي پر خطر محسوب مي‌شوند نيز نکاتي را بيان کرده است؛  به منظور جلوگيري از تجمع در سلف سرويس ضروري است مدت‌ زمان سرو ناهار به دو برابر افزايش يابد. همچنين سرو غذا در محل سرويس با رعايت فاصله يک تا دو متر انجام شود.
در صورتي که رعايت شرايط فوق‌الذکر به  هر دليلي مقدور نباشد بايد از ساير روش‌هاي آموزشي مانند برگزاري کلاس‌ها به صورت مجازي استفاده شود و در صورت امکان دوره‌هاي کارآموزي و کارورزي و دستياري به محل زندگي دانشجو منتقل شود تا از بار خوابگاهي کاسته شود.
حضور دانشجويان در خوابگاه‌ها دغدغه دانشجويان و خانواده آن‌هاست که در اين پروتکل اشاره دقيقي به آن نشده است ولي اکثر دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که در هر اتاق يک يا حداکثر دو دانشجو حضور خواهند داشت.