سهام عدالت، به كارت اعتباري تبديل مي‌شود!

سهام عدالت براي دارندگان آن به دغدغه‌اي تبديل شده است؛ چه براي آنان‌كه روش مديريت غيرمستقيم را انتخاب كرده‌اند و چه براي آناني‌كه سراغ روش مستقيم رفته‌اند. بالاخر خبر مي‌رسد كه قرار است تا حدود ۶۰ درصد ارزش سهام‌ عدالت مديريت مستقيم وغيرمستقيم، كارت اعتباري داده شود.


سهام عدالت براي دارندگان آن به دغدغه‌اي تبديل شده است؛ چه براي آنان‌كه روش مديريت غيرمستقيم را انتخاب كرده‌اند و چه براي آناني‌كه  سراغ روش مستقيم رفته‌اند. بالاخر خبر مي‌رسد كه قرار است تا حدود 60 درصد ارزش سهام‌ عدالت مديريت مستقيم وغيرمستقيم، كارت اعتباري داده شود.
 اين كارت اعتباري كه از سوي بانك‌هاي معين، بدون ضامن و وثيقه تحويل داده خواهد شد، تنها براي خريد از مراكز فروش خاص است و نمي‌توان موجودي آن‌ها را نقد كرد، ضمن اين‌كه اگر پس از فرصت يك‌ماهه دارنده كارت اعتباري با بانك تسويه حساب نكند، اين مبلغ خودبه‌خود تبديل به وام سه ساله با سود 18 درصد خواهد شد! معاون امور بانکی وزارت اقتصاد، طی بخشنامه‌ای، به تمامی بانک‌ها ابلاغ کرده که باید اطلاع‌رسانی لازم در مورد پذیرش سهام عدالت به‌عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری را انجام دهند. نائب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته است:«با حمایت و موافقت دولت و بانک مرکزی، کارت اعتباری در اختیار دارندگان سهام عدالت قرار می‌گیرد. با این تصمیم سهامداران مجبور به فروش زودهنگام سهام با ارزش خود نیستند و بورس هم از تلاطم و نوسان در امان می‌ماند.»
اما آيا كارت اعتباري، با اين روش به نفع سهامداران است كه اگر به هر نحوي نتوانند اقساط كارت اعتباري خود را بپردازند، بانك مالك 50 درصد سهام آنان خواهد شد؟‌ نایب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی اظهار داشته این اقدام نظام بانکی در شرایط حاضر از یک سو جهت حفظ سهام عدالت توسط سهامداران سهام عدالت و از سوی دیگر تامین مالی آن‌ها جهت عبور از شرایط کرونایی است؛ اما البته جاي پرسش هست كه كارت اعتباري كه نشود آن‌را نقد كرد و دارنده نمي‌تواند آن‌را به مصرف واقعي و مطابق با نياز خود برساند، و درنهايت اگر توان پرداخت اقساط با سود 18 درصدي آن‌را نداشته باشد، نيمي از سهام خود را از دست خواهد داد، آيا دقيقا به سود دارنده سهام عدالت است؟