چگونه بخوابیم که کمر درد نگیریم؟

کمر درد یکی از دلایل اصلی ابتلا به ناتوانی در سطح جهانی است. بیش از ۸۰ درصد مردم در زندگی خود کمر درد را تجربه می‌ کنند. کمردرد سومین دلیل شایع مراجعه به پزشکان و بیمارستان‌ها است. کمردرد خفیف با کاهش بهره‌وری نیروی کار می‌شود. اکثر موارد ابتلا به کمر درد به دلیل مشکلات پزشکی نیست بلکه بروز تغییرات مکانیکی ناگهانی در ساختار کمر (به عنوان مثال، یک مهره جا به جا شده) می‌تواند باعث بروز چنین دردهایی شود. قسمت پشت و تکیه‌گاه یکی از قسمت‌های بسیار بی‌ثبات و انعطاف‌پذیر بدن ما انسان‌ها هستند. اگر تا به‌حال پیش آمده که دست‌تان به‌جایی نرسد و برای این کار پشت خود را خم کرده و دست‌تان را دراز کرده باشید متوجه حرفم خواهید شد.


کمر درد یکی از دلایل اصلی ابتلا به ناتوانی در سطح جهانی است. بیش از 80 درصد مردم در زندگی خود کمر درد را تجربه می‌ کنند. کمردرد سومین دلیل شایع مراجعه به پزشکان و بیمارستان‌ها است. کمردرد خفیف با کاهش بهره‌وری نیروی کار می‌شود. اکثر موارد ابتلا به کمر درد به دلیل مشکلات پزشکی نیست بلکه بروز تغییرات مکانیکی ناگهانی در ساختار کمر (به عنوان مثال، یک مهره جا به جا شده) می‌تواند باعث بروز چنین دردهایی شود. قسمت پشت و تکیه‌گاه یکی از قسمت‌های بسیار بی‌ثبات و انعطاف‌پذیر بدن ما انسان‌ها هستند. اگر تا به‌حال پیش آمده که دست‌تان به‌جایی نرسد و برای این کار پشت خود را خم کرده و دست‌تان را دراز کرده باشید متوجه حرفم خواهید شد.
جدا از این شوخی ها، قسمت پشتی و تکیه‌گاه یک قطعه پیچیده از تشکیلات انسانی است که دارای تعداد زیادی قسمت‌های کوچک متحرک مانند انواع استخوان‌ها، مفاصل، ماهیچه‌ها، دیسک‌ها و مهره‌ها می باشد.
بنابراین حتی کوچک‎ترین حرکت نامناسبی می‎تواند به‎طور غیرقابل توضیحی به یکی از این اجزا و ساختارها و حتی مناطق اطراف آن‎ها ضربه وارد کرده و آن‎ها را از شکل و جایگاه اولیه خود منحرف نماید.
-خوابیدن به پهلو به همراه قرار دادن یک بالش در بین پاها: بدن خود را به یک طرف بچرخانید. تمام قسمت بدن، به استثنای سرتان در صورت استفاده از بالش باید با تشک تماس برقرار کند. یک بالش کوچک را بین زانوها قراردهید. در صورت احساس ناراحتی، نحوه قرارگرفتن بالش را تنظیم کنید.
اگر بین کمر و تشک شما فضایی وجود دارد، از یک کوسن یا یک بالش کوچک برای ایجاد پشتیبانی اضافی استفاده کنید.
-خواب در حالت جنین: ابتدا روی پشت خود دراز بکشید و به آرامی به یکی از پهلوهای خود بغلتید. زانوها را به سمت سینه خود بکشید در حالی که تنه خود را به سمت زانوها پایین کشیده‌اید. گاهی اوقات طرفی را که بر روی آن استراحت می‌کنید تغییر دهید تا از عدم تعادل و عدم تراز نخاعی و بدتر شدن درد کمر جلوگیری کنید.
-صاف بر روی پشت خود دراز بکشید: ستون فقرات را در جای خود قرار دهید و یک بالش را در زیر زانوها بگذارید. اگر می‌توانید شکل بالش را تغییر دهید تا با زانوها بیشتر همخوانی داشته باشد. اگر به هر طریقی احساس ناراحتی می‌کنید، بالش دیگری را امتحان کنید. اگر قسمت تحتانی کمر شما در حالت مناسبی قرار ندارد، حتماً یک حوله رول شده را در زیر قسمت پشت خود قرار دهید تا به عنوان یک پشتیبان اضافی عمل نماید.
-به پشت تکیه دهید و بخوابید: این وضعیت خواب به یک تخت‌خواب و یا بستر قابل تنظیم نیاز دارد. اگرچه معمولا خوابیدن در حالت تکیه‌دادن به جایی به عنوان یک روش خواب ایده‌آل در نظر گرفته نمی‌شود، اما ممکن است برای کاهش درد برخی از مشکلات شدید کمر، از جمله سرخوردگی مهره کمر ایستمیک بسیار مفید واقع شود.