سفر به استان‌هاي قرمز؛ بازهم به شرط جريمه ممنوع است؟!

كم‌كم به تعطيلات نوروزي نزديك مي‌شويم؛ تعطيلاتي كه براي بسياري از شهروندان ما فرصتي است نه فقط براي گشت‌وگذار و ديد‌ و بازديد، بلكه امكاني است براي سفر به شهروديار پدري. با وجود يورش بي‌امان كروناويروس، سفر به شهرهاي مختلف با مشكلاتي مواجه شده و حتي سفربه شهرهاي قرمز ممنوع اعلام شده است. اما پرسش مهم اين است كه آيا اين ممنوعيت را مي‌توان با پرداخت جريمه ۵۰۰ هزار تا يك ميليون توماني يا با ارائه مجوزهاي خاص، نقض كرد يا نه، به‌طوركلي و مطلقا سفر به اين شهرها، بدون توجه به هرگونه بهانه و مجوز و پرداخت جريمه‌اي ممنوع است؟! چراكه دقيقا مشكل از همين‌جا آغاز مي‌شود؛ برخلاف كشورهاي ديگر كه مانند ما در كوران كرونا قراردارند، سفرهاي بين‌شهري مطلقا در آن‌ها ممنوع است، اما در كشور ما مي‌توان با پرداخت جريمه يا ارائه مجوز، اين ممنوعيت را دور زد. برخي نيز مسيرهاي ميانبر و فرعي را براي رسيدن به اين شهرها انتخاب مي‌كنند كه طبعا گشت پليس در آن مناطق وجود ندارد يا بسياركم است.

سفر به استان‌هاي قرمز؛ بازهم به شرط جريمه ممنوع است؟!

كم‌كم به تعطيلات نوروزي نزديك مي‌شويم؛ تعطيلاتي كه براي بسياري از شهروندان ما فرصتي است نه فقط براي گشت‌وگذار و ديد‌ و بازديد، بلكه امكاني است براي سفر به شهروديار پدري. با وجود يورش بي‌امان كروناويروس، سفر به شهرهاي مختلف با مشكلاتي مواجه شده و حتي سفربه شهرهاي قرمز ممنوع اعلام شده است. اما پرسش مهم اين است كه آيا اين ممنوعيت را مي‌توان با پرداخت جريمه 500 هزار تا يك ميليون توماني يا با ارائه مجوزهاي خاص، نقض كرد يا نه، به‌طوركلي و مطلقا سفر به اين شهرها، بدون توجه به هرگونه بهانه و مجوز و پرداخت جريمه‌اي ممنوع است؟! چراكه دقيقا مشكل از همين‌جا آغاز مي‌شود؛ برخلاف كشورهاي ديگر كه مانند ما در كوران كرونا قراردارند، سفرهاي بين‌شهري مطلقا در آن‌ها ممنوع است، اما در كشور ما مي‌توان با پرداخت جريمه يا ارائه مجوز، اين ممنوعيت را دور زد. برخي نيز مسيرهاي ميانبر و فرعي را براي رسيدن به اين شهرها انتخاب مي‌كنند كه طبعا گشت پليس در آن مناطق وجود ندارد يا بسياركم است. 
دردناك‌تر آن‌كه سفرهاي هوايي به اين استان‌ها، آزاد است-هرچند با ارائه نتيجه منفي تست كرونا- سخنگوی سازمان هواپیمای گفته است:«مسافرانی که قصد سفر از مبدا و یا به مقصد خوزستان را دارند باید قبل از سوارشدن به هواپیما آزمایش PCR منفی از نظر کووید ۱۹ را با اعتبار حداکثر ۷۲ ساعت ارائه کنند.» اما بايد پرسيد كه ورود فرد سالم به منطقه قرمز آيا براي اين فرد، خطرناك نيست و احتمال ابتلاي او را به‌وجود نمي‌آورد؟
حتي با وجود الزام انجام تست، ورود مسافران با هر روشي –زميني يا هوايي- بايد به اين استان‌ها مطلقا ممنوع شود، تا اين چرخه منحوس در جايي به پايان برسد و بشود آن‌را كنترل كرد. وگرنه با شيوه‌هايي چون جريمه و مجوز و تست، روند صعودي مبتلايان همچنان ادامه خواهد داشت.