با تمرهندي، تشنگي خود را رفع كنيد!

بسياري از ما، تمرهندي را به‌خاطر طعم ترش و ملس آن دوست داريم. بسياري از ما از دوران دانش‌آموزي و نوجواني، خاطره‌هاي خاصي از تمرهندي داريم.

با تمرهندي، تشنگي خود را رفع كنيد!

بسياري از ما، تمرهندي را به‌خاطر طعم ترش و ملس آن دوست داريم. بسياري از ما از دوران دانش‌آموزي و نوجواني، خاطره‌هاي خاصي از تمرهندي داريم. حالا فرصتي پيش آمده تا درباره خواص اين خوردني دلپذير صحبت كنيم. تمرهندی با داشتن ویتامین‌هایی مانند C، آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل کاروتن و موادمعدنی مثل منیزیم و پتاسیم، خوراکي است سرشار از مواد مغذی.
تمرهندی (Tamarindus indica) درختی گرم سیری از تیره  پروانه‌داران و زیرخانواده ارغوانیان است. خاستگاه این گیاه مناطق استوایی قاره آفریقا است. میوه این درخت به‌صورت لوبیایی درشت و قهوه‌ای و ترش‌مزه و مملو از قند است. تمرهندی در بین ساکنان ماداگاسکار درختی مقدس و پادشاه درختان به شمارمی‌رود . 
این گیاه به‌عنوان گیاه بی‌نیاز از پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری بدن، مخصوصا غلات و هم‌چنین کربوهیدرات براي انرژی و موادمعدنی مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم، ویتامین C، ویتامین A و آهن در صنعت دارویی و غذایی جايگاه ويژه‌ای دارد.
ویتامین‌های موجود در تمر هندی: منیزیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفر، ویتامین b1( تیامین)، ویتامین b2 و ویتامین b3( نیاسین)
به غیر از اين موارد، مواد مقوی دیگری مانند ویتامین c، 
ویتامین k، ویتامین b6، فولات، ویتامین b۵، مس و سلنیوم در این میوه موجود است .
در طب قدیم ایران تمرهندی دارای طبع سرد و خشک شناخته شده و معتقد بودند خوردن تمرهندی سبب پائین آمدن تب شده و به هضم غذا کمک مي‌کند . هم‌چنین، تمرهندی خنک‌کننده بدن بوده و براي برطرف‌کردن تشنگی هم موثر است.این گیاه دارای خواص ضد درد، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و براي نابود کردن انگل ها و کرم های بدن مفید است.
در بررسی های فیتو شیمیایی نشان داده شده است که حضور بسياري از ترکیبات فعال مثل ترکیبات فنلی هم‌چنین اسیدهای چرب ضروری مثل آلفالینولنیک‌اسید و لینولئیک‌اسید در دانه، ریشه و حتی برگ این درخت علت خواص درمانی بالینی بالايي دارد..
نکته پایانی: تنها نگرانی که در خصوص استفاده تمرهندی وجود دارد این است که این میوه، فشارخون را کاهش مي‌دهد و رقیق‌کننده خون است. در صورت استفاده این میوه و بعد از وقوع حادثه‌ای که منجر به خون‌ريزي شود، بند آوردن خون‌ريزي کار سختی است. هم‌چنین درصورتی‌که آسپرین یا داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، از استفاده بیش از 
حد تمرهندی خودداري کنید.