خشكسالي و اميدواري به انتقال آب خليج فارس به استان‌هاي تشنه

مدتي است كشور ما تقريبا دراكثر استان‌ها و به‌صورت اقليمي، دچار خشكسالي شده است؛ هرچند امسال و سال گذشته بارش‌هاي خوبي هم داشتيم، اما نظر كارشناسان اقليمي و هواشناسي اين است كه كشور ما هنوز وارد ترسالي نشده و مشكل خشكسالي همچنان ادامه دارد.


مدتي است كشور ما تقريبا دراكثر استان‌ها و به‌صورت اقليمي، دچار خشكسالي شده است؛ هرچند امسال و سال گذشته بارش‌هاي خوبي
هم داشتيم، اما نظر كارشناسان اقليمي و هواشناسي اين است كه كشور ما هنوز وارد ترسالي نشده و مشكل خشكسالي همچنان ادامه دارد. به‌ گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، از مهرماه امسال تا کنون در کشور به‌طور میانگین، حدود ۱۰۰ میلی‌متر بارش رخ داده که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت ایران حدود ۳۴ درصد کمتر است. از سویی دیگر میزان بارش‌ها در کشور طی سال آبی زراعی جاری نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته ۵۲ درصد کمتر گزارش شده است. براساس این گزارش، میزان بارش‌ها در تمامی استان‌های کشور کمتر از حد نرمال است و ۵ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان رضوی با کم‌بارشی شدید مواجه‌اند.
استفاده از آب خلیج فارس برای مصارف شرب و صنعتی تازگی ندارد و کشورهای همسایه در استفاده از آب خلیج فارس حدود هفت دهه است که پيشگام‌اند و براي شرب و صنعت از آب خليج فارس استفاده مي‌كنند. هرچند كه آب خليج فارس، شور است و براي مصارف شرب و زراعي نياز به شيرين كردن دارد. بنابراين بسيار طبيعي است كه كشور ما هم براي حل بحران خشكسالي و تامين آب شرب و زراعي وصنعتي، وارد چنين رويكردي شود؛ چرا كه آبرساني به  17 استان درگير خشكسالي، علاوه بر رفع كم‌آبي براي مصارف خانگي، موجب كاهش احتمال بيكاري و خوابيدن صنعت
 و كشاورزي در اين نواحي مي‌شود.
تداوم خشکسالی در استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان‌، تعداد زیاد معادن مس و سنگ آهن و صنایع فولاد و نگرانی از بیکاری باعث شد مقدمات طرح از سال ۹۲ آغاز و از سه سال پیش به اجرا گذاشته شود.
به گفته وزیر نیرو این پروژه به‌صرفه است و هزینه تمام‌شده هر مترمکعب آب، معادل دو یورو و تنها دودرصد از کل هزینه مورد نیاز صنعت فولاد است. وي هم‌چنين اشاره كرده 17 استانی که از این طرح بهره‌مند می‌شوند سالانه «۶۰ میلیارد مترمکعب» آب مصرف می‌کنند که «حدود دو میلیارد
متر مکعب» آن برای صنایع است. بخش صنعت در آینده با کمبود «۹۵۰ میلیون متر مکعب» آب مواجه می‌شود پس باید آن‎را با شیرین‌سازی تامین کرد.
اميد كه تداوم اجراي ابرطرح‌های یاد شده-شيرين كردن آب و انتقال آن- ازهرمزگان تا سیرجان و ادامه پروژه انتقال آب تا رفسنجان و یزد خط بطلانی بكشد بر کابوس کم‌آبی استان‌های کویری کشور در حوزه آب شُرب و هم‌چنین صنايع و كشاورزي.