باکتری‌های پروبیوتیک را دریابید!

معمولا در مورد باکتری ها، تنها چیزی که می دانیم این است که بیماری زا هستند و موجب ابتلای انسان به انواع بیماری ها می شوند؛ در برابر باکتریهای بیماریزا هم احتمالا پزشک مصرف برخی آنتی بیوتیک ها را تجویز می کند.

باکتری‌های پروبیوتیک را دریابید!



معمولا در مورد باکتری ها، تنها چیزی که می دانیم این است که بیماری زا هستند و موجب ابتلای انسان به انواع بیماری ها می شوند؛ در برابر باکتریهای بیماریزا هم احتمالا پزشک مصرف برخی آنتی بیوتیک ها را تجویز می کند. اما نکته مهم در مصرف آنتی بیوتیک ها این است که این مواد، باکتری های مفید بدن را هم از بین می برند. پس حالا یک پرسش داریم: آیا باکتری هایی هم هستند که برای بدن و سلامتی ما مهم اند؟ و پاسخ این است که بله. باکتری هایی در بدن ما زندگی می کنند، که اگر نباشند، ما دچار مشکلاتی خواهیم شد. بنابراین لازم است درباره این باکتری های خوب، کمی اطلاعات هم داشته باشیم.
باکتری‌های خوب، همان پروبیوتیک‌ها هستند؛ باکتری‌های پروبیوتیک علاوه بر کمک به گوارش، مولکول‌های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های مختلف تولید می‌کنند که برای بدن مفید است.  
اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد(FAD) و سازمان بهداشت جهانی (WHO)پروبیوتیک را این‎گونه تعریف می‌کند: «پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف کافی آن‎ها سبب نمایان شدن اثرات سلامت‎بخش در بدن میزبان می‌شود.» بر این اساس، باکتری‌های پروبیوتیک موجود در محصولات خوراکی، نه تنها باید دارای مشخصه‌های عملکردی و سودمند برای سلامتی انسان باشند بلکه از قابلیت ماندگاری در دستگاه گوارش هم برخوردار باشند. این ویژگی‌ها شامل رشد و بقای ارگانیسم‌ها در روند تولید محصول، نگه‎داری، و پس از مصرف حین انتقال از معده به روده است. پروبیوتیک‌ها بر تعادل باکتری‌های مفید و مضر روده تأثیر می‌گذارد و این تعادل را به نفع افزایش جمعیت باکتری‌های مفید تغییر می‌دهند، در حقیقت پروبیوتیک‌ها از همین طریق اثرات سلامت بخش خود را در بدن انسان القا می‌کند.
بر این اساس هرگاه دچار اسهال ناگهانی ناشی از ورود یک ویروس، باکتری یا انگل به بدن‌تان شدید به سراغ پروبیوتیک بروید. پروبیوتیک‌ها باعث کاهش شدت و زمان اسهال عفونی می‌شوند.
باکتری‌های موجود در روده، نقش مهمی در ایجاد برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین K و برخی از ویتامین‌های گروه B را دارند.
التهاب عامل اصلی بسیاری از بیماری‌های مختلف، واکنش‌های آلرژیک و پاسخ خود ایمنی بدن است. یکی از مزایای پروبیوتیک‌ها این است که علت التهاب و واکنش بدن را ضعیف تر می‌سازند و در نتیجه باعث کاهش التهاب می‌شوند.ماست از جمله مواد غذایی پروبیوتیک است که به‌طور طبیعی حاوی باکتری‌های مفید هستند؛ ماست باکیفیت و خالص با میکروارگانیسم‌های زنده می‌تواند مکملی بسیار عالی برای رژیم غذایی باشد و باکتری‌های خوب‌مان را افزایش دهد.
غذایی که می‌خوریم، نقش مهمی در ایجاد تعادل میان باکتری‌های خوب و بد دارد. مثلاً، یک رژیم غذایی پرچرب و پر از شیرینی تأثیر منفی روی باکتری‌های روده دارد و به انواع مضر آن اجازه رشد بیش از اندازه می‌دهد.