میوه بخورید تا دچار استرس و اضطراب نشوید

بعضی میوه‌ها و سبزیجات، نقش مهمی در کاهش استرس و اضطراب دارند. تحقیقات جدید ثابت کرده‌اند که رژیم‌هایی غذایی شامل میوه و سبزیجات استرس افراد را کاهش می‌دهد. نتایج پژوهش‌ نشان می‌دهد افرادی که روزانه حداقل ۴۷۰ گرم میوه و سبزیجات می‌خورند نسبت به افرادی که کمتر از ۲۳۰ گرم مصرف می کنند، ۱۰ درصد استرس کمتری دارند. به‌ویژه میوه‌هایی مانند موز، انگور، پرتقال و نارنگی تأثیر مستقیمی بر کاهش استرس می‌گذارند.

میوه بخورید تا دچار استرس و اضطراب نشوید

 بعضی  میوه‌ها و سبزیجات، نقش مهمی در کاهش استرس و اضطراب دارند. تحقیقات جدید ثابت کرده‌اند که رژیم‌هایی غذایی شامل میوه و سبزیجات استرس افراد را کاهش می‌دهد. نتایج پژوهش‌ نشان می‌دهد افرادی که روزانه حداقل 470 گرم میوه و سبزیجات می‌خورند نسبت به افرادی که کمتر از 230 گرم مصرف می کنند، 10 درصد استرس کمتری دارند. به‌ویژه میوه‌هایی مانند موز، انگور، پرتقال و نارنگی تأثیر مستقیمی بر کاهش استرس می‌گذارند.
 اما البته سرانه مصرف میوه در کشور ما با توجه به وضعیت اقتصادی و گرانی میوه، مطلوب نیست؛ در سال ۹۱ سرانه مصرف میوه و سبزیجات برای هر ایرانی حدود ۴۱۳ گرم در روز بوده، که این میزان در سال ۹۹ به
 ۲۷۳ گرم در روز رسیده، یعنی نصف میزان 8 سال گذشته، همین میزان کاهش در مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند موجب افزایش دوبرابری استرس و اضطراب در مردم کشور ما شود که متاسفانه شده است و اغلب مردم ما، در شرایط فعلی دچار انواع استرس و اضطراب‌هایی هستند که شرایط اقتصادی و اجتماعی برآنان تحمیل کرده و در عین حال توانایی مصرف میوه و حتی مراجعه به روان‌پزشک را نیز ندارند؛ در حالی‎که توصیه سازمان بهداشت جهانی، در مورد مصرف میوه و سبریجات، استفاده 
 400 گرم در روزاز این مواد مغذی است. 
اما اشاره به یک نکته جالب در این‌جا خالی از لطف نیست؛ برخی پژوهشگران و حتی روان‌شناسان عنوان کرده‌اند که «بوئیدن میوه و سبزیجات» هم می‌تواند در کاهش استرس موثر باشد!استشمام عطر و وجود طعم مطلوب غذا و میوه تحریک‌کننده سیستم عصبی بوده و تأثیر مستقیم بر مغز دارد و این نکته که غذا باید در خانه طبخ شود بسیار مهم است، چرا که با استشمام بوی غذا در خانه، افراد خانواده هیجان خود را در استقبال از این مواد بیشتر نشان می‌دهند و کمتر از فست فود‎ها استفاده خواهند کرد.
یک روانشناس  درباره منافات بوی بد با سیستم عصبی بدن می‌گوید:«رسیدن بوی مطلوب به سیستم عصبی بدن انسان باعث بروز حس مثبت شود و در این راستا لیموشیرین از میوه‌هایی محسوب می‌شود که انسان را سرخوش و شاداب می‌کند و پرتقال و نارنگی نیز باعث تحریک انتقال دهنده‎ها در مغز شده و در کاهش استرس تأثیر مستقیمی می‌گذارند.»