تکلیف واکسیناسیون بی‌شناسنامه‌ها چیست؟

برای دریافت واکسن، افراد مراجعه‌کننده باید شناسنامه یا کارت ملی خود را همراه داشته باشند. این یکی از ملزومات مهم واکسیناسیون است تا مشخص شود چه تعداد از مردم کشور واکسینه شده‌اند.

برای دریافت واکسن، افراد مراجعه‌کننده باید شناسنامه یا کارت ملی خود را همراه داشته باشند. این یکی از ملزومات مهم واکسیناسیون است تا مشخص شود چه تعداد از مردم کشور واکسینه شده‌اند. 
اما دراین میان، تعدادی از مردم کشور ما به‌عنوان شهروند و در مناطق محروم، هنوز فاقد شناسنامه هستند. تعداد این افراد به‌ویژه در دو استان محروم کشور؛ خوزستان و سیستان‌وبلوچستان زیاد است. این افراد بی‌شناسنامه فقط شامل کودکان نمی‌شود، بسیاری از بزرگسالان این نواحی هم از داشتن شناسنامه محروم‌اند.  دلیل مهم این معضل، دوری راه و بی‌سوادی و ناآگاهی بسیاری از این مردم است، به همین دلیل در زمان مقتضی اقدام به دریافت شناسنامه نکرده‌ و از داشتن شناسنامه محروم‌اند. متاسفانه این هموطنان ایرانی بدون شناسنامه با مشکلاتی مواجه‌اند؛ به‌عنوان نمونه باید برای تعیین هویت خود به پلیس و نیروی انتظامی مراجعه ‌کنند و مسیرقانونی دریافت احراز هویت باید از طریق تست «دی‌ان‌ای» ثابت شود.چنین امکاناتی در مناطق محروم وجود ندارد و مردم این مناطق ناچارند برای شناسنامه‌دار شدن و اثبات هویت به تهران بروند که اغلب آنان توانایی چنین اقدامی را ندارند. در نتیجه به دلیل نداشتن شناسنامه، ممکن است از دریافت واکسن هم محروم شوند. مورد دوم بی‌شناسنامه‌ها در کشور افرادی هستند که از مادران ایرانی و پدران خارجی متولد شده‌اند و اتباع خارجی محسوب می‌شوند؛ البته اخیرا اقداماتی برای شناسنامه‌دارشدن این افراد صورت گرفته، اما طبق معمول درگیر روندی کُند است. بی‌شناسنامه بودن- علاوه بر محروم ماندن از تحصیل، خدمات اجتماعی مانند بیمه و ...- یعنی ثبت نشدن در سامانه وزارت بهداشت.در سیستان‌و‌بلوچستان معضل بی‌شناسنامه‌گی به حدی بغرنج است که فقط در مرکز استان برای تسهیل صدور شناسنامه 10مرکز ثبت احوال فعال شده. با وجود صدور 28هزار مورد شناسنامه طی 10سال گذشته بنا بر اعلام استانداری سیستان‌و‌بلوچستان هنوز 3درصد جمعیت مرکز این استان شناسنامه ندارند؛ موضوعی که به‌گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی، آن‌ها را از گردونه واکسیناسیون حذف می‌کند!
مشکل بی‌شناسنامگی در استان گلستان در چند روستایی که در اعماق جنگل قرار دارند نیز وجود دارد، بر این افراد بیفزائید کپر و حاشیه‌نشنیان را. آمار رسمی، تعداد بی‎شناسنامه‎های کشور را حدود یک میلیون نفر اعلام کرده است. به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی گلستان:«واکسیناسیون هنوز در مرحله‌ای نیست که بخواهیم درباره اتباع یا بی‌شناسنامه‌ها و افراد بدون اوراق هویتی صحبت کنیم.» وی درباره این موضوع که آیا درخواستی از سوی وزارت کشور یا وزارت بهداشت مبنی بر شناسایی دقیق افراد بدون هویت به‌منظور تکمیل واکسیناسیون انجام شده است یا خیر می‌گوید: «چنین درخواستی نداشتیم و فکر می‌کنم هنوز برای چنین اقداماتی زود است.» اما امید که در نهایت «دیر» 
هم نشود.