نمی‌شد نان گران نشود؟!

بالاخره زمزمه‎های گران شدن نان، به خبری تائید شده تبدیل شدند، آن‌هم گران‌شدنی ۵۰ درصدی! نانی که با توجه به معضلات اقتصادی فزاینده، شاید برای برخی خانواده‌های کشور، تنها غذای بازمانده در سفره بود؛ نان هنوز هم عنوان دردناک «قوت لایموت» یا همان «بخورو نمیر» خودمان را یدک می‌کشد و به نظر می‌رسد گران‌شدن آن برای مردم در این روزگار، چندان روا نبود، چه برسد به گرانی ۵۰ درصدی!

بالاخره زمزمه‎های گران شدن نان، به خبری تائید شده تبدیل شدند، آن‌هم گران‌شدنی 50 درصدی! نانی که با توجه به معضلات اقتصادی فزاینده، شاید برای برخی خانواده‌های کشور، تنها غذای بازمانده در سفره بود؛ نان هنوز هم عنوان دردناک «قوت لایموت» یا همان «بخورو نمیر» خودمان را یدک می‌کشد و به نظر می‌رسد گران‌شدن آن برای مردم در این روزگار، چندان روا نبود، چه برسد به گرانی 50 درصدی!
 به گفته رئیس اتحادیه نانوایان کرج:«با رایزنی‌های صورت گرفته در نهایت مصوب شد که امسال نرخ انواع نان حدود ۵۰ درصد افزایش یابد.» اما نکته مهم این است که چرا این «رایزنی»ها در جهت «کاهش نرخ» برخی کالاها و آسان‎تر کردن زندگی برای مردم، انجام نمی‎شود؟ در حالی‎که اغلب کالاهای سبد معیشت و حتی حامل‌های انرژی در نهایت تا 20 یا 25 درصد افزایش بها داشته‌اند، گرانی 50 درصدی نان، می‌تواند عنوان عجیب‌ترین گرانی سال را از آن خود کند. رئیس اتحادیه نانوایان کرج گفته است از آن‎جا که در دوسال گذشته قیمت نان تغییر و در واقع افزایشی نداشته –علی‎رغم افزایش چند برابری مواد اولیه، اجاره مغازه، دستمزد کارگر و ... – امسال تصمیم بر افزایش 50 درصدی قیمت نان گرفته شد. 
به نظر می‎رسد این افراد و اتحادیه‎هایی از این دست، بهتر آن است که گران‌کردن‌های معمول سالیانه خود را در همان سال اعمال کرده و از تجمیع آن خودداری کنند، چرا که با این تجمیع‌ها و اعلام یکباره گرانی «نان» تا این حد، آن‌هم در حالی که هنوز گشایشی در وضعیت اقتصادی مردم صورت نگرفته، فشار بسیاری بر اغلب مردم وارد می‎شود. ورود مسئولان ذیربط، به این شدت از گرانی لازم است، تا با تدبیر و تصمیم‌های عاجلانه کاری کنند که حداقل «نان» در سفره مردم بماند.