وام ازدواج و تاخیر در پرداخت آن؛ یک صف دیگر برای زندگی!

برخی مسئولان از نوعی ضرب‌الاجل در رابطه با ازدواج و فرزندآوری سخن می‌گویند که نتیجه رسیدن به این باور است که جمعیت کشور درحال رفتن به سوی پیری است و از عمده دلایل آن وجود و تاثیر مشکلات اقتصادی در امر ازدواج و فرزندآوری است. برهمین اساس، مقرر شده وامی جهت تسهیل ازدواج به جوانان داده شود. وامی که اینک مدتی است پرداخت آن با مشکل مواجه شده، برخی بانک‌ها، نیز با عدم پرداخت این وام، موجب طولانی شدن صف دریافت وام ازدواج شده‌اند.

 برخی مسئولان از نوعی ضرب‌الاجل در رابطه با ازدواج و فرزندآوری سخن می‌گویند که نتیجه رسیدن به این باور است که جمعیت کشور درحال رفتن به سوی پیری است و از عمده دلایل آن وجود و تاثیر مشکلات اقتصادی در امر ازدواج و فرزندآوری است. برهمین اساس، مقرر شده وامی جهت تسهیل ازدواج به جوانان داده شود. وامی که اینک مدتی است پرداخت آن با مشکل مواجه شده، برخی بانک‌ها، نیز با عدم پرداخت این وام، موجب طولانی شدن صف دریافت وام ازدواج شده‌اند. این بانک‌ها، دلیل عدم پرداخت وام را نداشتن اعتبار لازم عنوان کرده‌اند. در این رابطه معاون ساماندهی امور جوانان وزارت گفته است:«افزایش متقاضیان وام ازدواج و همچنین میزان تخلفات خریدوفروش آن، شبکه بانکی را دچار سردرگمی کرده و موجب تاخیر در پرداخت وام شده است.» مسئله خریدوفروش وام، در دیگر موارد نیز وجود دارد و این ربطی به نظام و شبکه بانکی ندارد و اتفاقی است که بین دریافت‌کننده واجد شرایط وام و مشتریِ وی، رخ می‌دهد و مسئول رسیدگی به آن نهادی دیگر است و این مسئله را نمی‌توان از دلایل تاخیر پرداخت وام برای بانک‌ها به شمار آورد. پرداخت وام به متقاضی واجد شرایط، برای بانک، یک وظیفه تعریف شده است. نکته جالب این‌که سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس هم با بیان این‌که طبق آمار رسمی بانک مرکزی و محاسبات موجود، بانک‌ها با «مشکلی جهت تامین منابع تخصیص وام ازدواج» روبه‎رو نیستند، خواستار برچیده شدن صف وام ازدواج شده و گفته در صورت ادامه این روند، کمیسیون اصل ۹۰ با توجه به تخلفات صورت گرفته، به‎صورت ویژه به این موضوع ورود خواهد کرد. منظور از این «تخلفات صورت گرفته» چیست؟ و چرا برای شفاف‌سازی این روند، اشاره مستقیمی به این«تخلفات صورت گرفته» نمی‌شود؟  
 به گفته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس طبق آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی مربوط به آذرماه سال ۱۳۹۹، بانک‌ها پس از کسر سپرده‌های صندوق مسکن، معادل ۱۸۸ هزار میلیارد تومان سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز با نرخ صفر درصد از مردم جذب نموده‌اند که پس از کسر ذخیره قانونی، حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.علاوه براین، حجم سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری نیز که آن‌هم با نرخ صفر درصد جذب شده، پس از کسر ذخیره قانونی حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است؛ پس انتظار می‌رود طبق قانون بانک‌ها بخشی از این منابع را به تسهیلات ازدواج اختصاص دهند، اما چرا چنین اتفاقی رخ نداده و صف وام ازدواج تشکیل شده است؟