بازار داغ اجاره تجهیزات اجاره‎ای درمان!

مشکل نبود تجهیزات پزشکی مانند دستگاه اکسیژن‌ساز و نیز دستگاهی مانند ونتیلاتور، و نیز نبود جای کافی در بیمارستان‌ها برای بستری کردن بیماران مبتلا به کووید ۱۹، پای فروشندگان و اجاره‎دهندگان مجازی و غیرمجازی را به این بازار داغ و تاحدی سیاه باز کرده است.به دلیل طولانی بودن درمان برخی از بیماران و افزایش خطر عفونت‌های مقاوم به درمان بیمارستانی،و با توجه به پیشرفت امکانات و تجهیزات پزشکی که اغلب فقط در بیمارستان‎های خصوصی وجود دارند، بسیاری از پزشکان و یا خود بیماران ترجیح می‎دهند، ادامه درمان‌ در منزل صورت گیرد. اما تهیه این تجهیرات خاص، که معمولا بسیار گران هستند، برای اغلب خانواده‎ها بار مالی سنگینی به همراه دارد، این خانواده‎ها، به بازار اجاره این تجهیزات روی می‌آورند که گرچه چندان ارزان نیستند اما نسبت به خرید، به صرفه‌تر هستند.

 


مشکل نبود تجهیزات پزشکی مانند دستگاه اکسیژن‌ساز و نیز دستگاهی مانند ونتیلاتور، و نیز نبود جای کافی در بیمارستان‌ها برای بستری کردن بیماران مبتلا به کووید 19، پای فروشندگان و اجاره‎دهندگان مجازی و غیرمجازی را به این بازار داغ و تاحدی سیاه باز کرده است.به دلیل طولانی بودن درمان برخی از بیماران و افزایش خطر عفونت‌های مقاوم به درمان بیمارستانی،و با توجه به پیشرفت امکانات و تجهیزات پزشکی که اغلب فقط در بیمارستان‎های خصوصی وجود دارند، بسیاری از پزشکان و یا خود بیماران ترجیح می‎دهند، ادامه درمان‌ در منزل صورت گیرد. اما تهیه این تجهیرات خاص، که معمولا بسیار گران هستند، برای اغلب خانواده‎ها بار مالی سنگینی به همراه دارد، این خانواده‎ها، به بازار اجاره این تجهیزات روی می‌آورند که گرچه چندان ارزان نیستند اما نسبت به خرید، به صرفه‌تر هستند.
گرانی تجهیزات پزشکی و نیازمندی بخشی از بیماران موجب راه‌اندازی بانک‌های امانات تجهیزات پزشکی در تعدادی از استان‌ها شده و خانواده های بیماران می‌توانند به این بانک‌ها مراجعه کرده و تجهیزات مورد نیاز بیمار خود را برای مدتی اجاره کنند. که البته اتفاق چندان خوشایندی نیست و طبق معمول پای دلالان و سودجویان را به این ماجرا نیز باز کرده است. تعداد سایت‌های فروش و اجاره تجهیزات پزشکی رو به افزایش بوده و این سایت‌ها، به بیماران و خانواد‌هایشان اطمینان می‌دهند که در هرنقطه از کشور که باشند، تجهیزات مورد نیازشان در اسرع وقت در اختیار آنان قرار خواهد گرفت. اما این «دراسرع وقت» و اطمینان دادن در رابطه با وجود دستگاهی که برخی بیمارستان‌ها، در رابطه با آن‌ها دچار کمبود هستند و گاهی ناچار می‌شوند بین بیماران برای استفاده از یک دستگاه خاص، اولویت قائل شوند، موجب پرسش‌های فراوانی می‌شود؛ از جمله این‌که چرا بیمارستان به‌عنوان یک مرجع استاندارد، خود به اندازه کافی تجهیزات ندارد و باید بانکی در این زمینه تاسیس شود؟ آن‌هم بانکی که از ناچاری خانواده‌ها سوءاستفاده کرده و تجهیزات مورد نیاز را با قیمت‌های بسیار بالا اجاره می‌دهند؟ به‌عنوان مثال هر دستگاه اکسیژن‌‌ساز در مراکز خصوصی پرستاری به قيمت بسيار بالايي اجاره داده می‌شود.  اگر این دستگاه‌ها نو و باز نشده باشند، قیمت اجاره آن‌ها چندين برابر هم مي رسد. چنین قیمت‌هایی کابوس درمان کرونا را برای خانواده‌های کم‌برخوردار که حتی برخی بیمارستان‌های دولتی هم از پذیرش آنان به دلیل کمبود جا خودداری می‌کنند، از خود بیماری وحشتناک‌تر کرده است.