وضعیت واکسیناسیون جهانی و جایگاه کشور و مردم ما

به گزارش نیویورک تایمز، برخی کشورها و شهرهای جهان در پی انجام واکسیناسیون، به‌طور کامل بازگشایی شدند و این یعنی تابیدن نور امیدی دوباره برای آغاز فعالیت‌های مختلف و بازگشت به زندگی عادی. اما وضعیت کشور ما در ارتباط با نحوه توزیع و سرعت واکسیناسیون هنوز در پرده‌‌ای از ابهام قرار دارد؛ جزیره کیش به‌عنوان یک منطقه آزاد برای خودش تصمیم می‌گیرد واکسن وارد کرده و شهروندانش را واکسینه کند.

وضعیت واکسیناسیون جهانی و جایگاه کشور و مردم ما

به گزارش نیویورک تایمز، برخی کشورها و شهرهای جهان در پی انجام واکسیناسیون، به‌طور کامل بازگشایی شدند و این یعنی تابیدن نور امیدی دوباره برای آغاز فعالیت‌های مختلف و بازگشت به زندگی عادی.
اما وضعیت کشور ما در ارتباط با نحوه توزیع و سرعت واکسیناسیون هنوز در پرده‌‌ای از ابهام قرار دارد؛ جزیره کیش به‌عنوان یک منطقه آزاد برای خودش تصمیم می‌گیرد واکسن وارد کرده و شهروندانش را واکسینه کند. خبر می‎رسد که اهالی صداوسیما واکسینه شدند، به گزارش وزارت بهداشت برخی از کادر درمان از واکسینه شدن خودداری می‌کنند؛ چون منتظر بِرند خاصی از واکسن هستند؛ و این شبهه را به‌وجود می‌آورند که کادر درمان به‌عنوان آگاهان در این امر می‌دانند کدام برند از واکسن‌ تاثیر بیشتری دارد- چنین است که بین وعده‌ها تا واقعیت‌های اجرایی هنوز فاصله بسیاری وجود دارد وهنوز سرعت واکسیناسیون به حد مطلوب نرسیده است. در حال حاضر طبق سند ملی، نوبت به 70 ساله‌ها رسیده تا با دریافت پیامک به پایگاه یا درمانگاه محل سکونت خود مراجعه کنند، اما در این میان، وزارت بهداشت سخن از برنامه‌ریزیبرایواکسیناسیونمعلمانوبازگشاییمدارس می‌گوید:«برنامه این است که بتوانیم تا مهرماه بتوانیم ابتدا به سراغ گروه‌های در معرض خطر و کارکنان و معلمان مدارس برویم.»
وضعیت برخی از کشورهای منطقه از منظر تزریق واکسن کرونا به‌مراتب بهتر از ایران است. ترکیه موفق به تزریق حدود ۱۴ میلیون دوز واکسن کرونا شده است. به این ترتیب، ترکیه بیش از صد برابر ایران واکسن کرونا تزریق کرده، عربستان سعودی حدود سه میلیون و
۶۴۵ هزار دوز، مراکش بیش از هفت میلیون نفر و بنگلادش بیش از
 پنج میلیون نفر را دست‌کم یک بار در برابر ویروس کرونا واکسینه کرده‌اند.حتی شیخ‌نشین کوچک عمان حدود سه برابر ایران تزریق واکسن کرونا داشته است.
همه این‌ها در حالیست کهرئیس مرکزروابط عمومی وزارت بهداشت ایران ابراز کرده عرضه واکسن کرونا در «جهان» با«دشواری‌های» بسیاری روبه‌رو است.اما چرا کشورهای دیگر منطقه، برای دریافت این واکسن با همان «دشواری‌ها جهانی» روبه‌رو نبوده‌اند، که مسئولان ما از آن‌ها سخن می‌گویند؟