افزایش قیمت‌ها منطقی است!

افزایش قیمت‌ها در انواع کالاها و خدمات شهری از روغن و مرغ و گوشت گرفته تا بلیت اتوبوس بین شهری و کرایه حمل‌ونقل عمومی داخل شهری، همچنان ادامه دارد. و اگر مردم در این مورد به‌نحوی در حال تحمل‌اند و سفره و خانه اجاره‌ای خود را مدام کوچک‌تر می‌کنند، اما برخی مسئولان معترفند-رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار-که افزایش دستمزد ۱۴۰۰ با گرانی‌های دوماه اخیر بی‌اثر شده است.

افزایش قیمت‌ها منطقی است!

 


افزایش قیمت‌ها در  انواع کالاها و خدمات شهری از روغن و مرغ و گوشت گرفته تا بلیت اتوبوس بین شهری و کرایه حمل‌ونقل عمومی داخل شهری، همچنان ادامه دارد. و اگر مردم در این مورد به‌نحوی در حال تحمل‌اند و سفره و خانه اجاره‌ای خود را مدام کوچک‌تر می‌کنند، اما برخی مسئولان معترفند-رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار-که افزایش دستمزد ۱۴۰۰ با گرانی‌های دوماه اخیر بی‌اثر شده است.
برخی دیگر از مسئولان نیز، مدام به مردم اطمینان می‎دهند که تمام کالاهای اساسی و سبد معیشتی در بازار به‎وفور موجود است و کمبودی در این زمینه نداریم. اما نکته مهم این است که با روند شتابان و بدون کنترل گرانی، حتی با وجود وفور کالاهای مورد نیاز مردم،همین مردم باید پولی برای خرید داشته باشند یا نه؟ که طبعا پاسخ مردم با توجه به میزان قطره‎چکانی افزایش دستمزد و گرانی بی‎حد و مرز کالاها، «نه» است؛ مردم دیگر توان خرید ندارند. و با گران شدن نان-که فعلا تکذیب می‌شود- باید فکر چاره‌ای دیگر برای سفره بی‌نهایت کوچک شده مردم کرد. چرا که نه با افزاش دستمزد و نه با اعانه‌های دولتی به نام یارانه و کمک معیشتی و ... نمی‌توان کمکی به خالی نشدن
سبد معیشتی خانواده کرد.
نکته جالب دیگر این است که همین برخی از مسئولان، این گرانی‌ها را کاملا منطقی می‎دانند؛ چون آن‌را نتیجه مستقیم تحریم دانسته و با همین منطق، در این زمینه از خود رفع مسئولیت کرده و همواره با ارجاع به تحریم بهانه‎ای برای عدول از وظیفه خویش در ارائه تدابیر مختلف برای جلوگیری از گرانی‎های عنان گسیخته و غیرقابل کنترل، دارند. در حالی‌که حداقل تا همین چندی پیش، با این‌که گرانی و نوسان قیمت در کالاها اتفاق می‌افتاد اما این نوسانات قیمت قابل پیش‌بینی بود ولی مدتی است افزایش‌ قیمت‌ها بی‌رویه و بی‌منطق شده است؛حتی اگر نظر برخی مسئولان منطقی خاص هم در پشت این گرانی‌ها وجود داشته باشد، موظف‌اند این منطق را برای مردم توضیح بدهند و راه حلي ارائه دهند؛ شاید به این طریق شرایط قابل تحمل‌تر شود.