قطع برق و چالش بیمارستان‎ها و از بین رفتن واکسن کووید۱۹!

قطع برق در کلان شهر تهران همچنان ادامه دارد و جداول شرکت توزیع برق تهران، به‌صورت جدی رعایت نمی‌شود؛ برخی مناطق درغیرساعاتی که در این جداول اعلام شده با قطعی برق مواجه شده‌اند. درپی اعتراض برخی بیمارستان‌ها در رابطه با قطع برق و مشکلاتی که برای بیمارانی که با تجهیزات برقی درمان می‌شوند، در این میان، برخی مراکز سلامتِ موظف به تزریق واکسن کرونا نیز اعلام کرده‌اند که با قطع برق، تعدادی از واکسن‌های کووید۱۹ را از دست داده‌اند!

قطع برق و چالش بیمارستان‎ها و از بین رفتن واکسن کووید۱۹!

 


قطع برق در کلان شهر تهران همچنان ادامه دارد و جداول شرکت توزیع برق تهران، به‌صورت جدی رعایت نمی‌شود؛ برخی مناطق درغیرساعاتی که در این جداول اعلام شده با قطعی برق مواجه شده‌اند. درپی اعتراض برخی بیمارستان‌ها در رابطه با قطع برق و مشکلاتی که برای بیمارانی که با تجهیزات برقی درمان می‌شوند، در این میان، برخی مراکز سلامتِ موظف به تزریق واکسن کرونا نیز اعلام کرده‌اند که با قطع برق، تعدادی از واکسن‌های کووید19 را از دست داده‌اند!
مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ اعلام کرده:« تاکنون برق هیچ بیمارستانی در تهران قطع نشده است و برنامه قطع برق این شرکت شامل سازمان‌ها و مراکزی است که باوجود اخطارهای مکرر مصرف برق خود را کاهش نداده‌اند و به همین علت برق آن‌ها قطع شده است.»
اما مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، نسبت به
«چالش جدی اکسیژن دربیمارستان‌هاباقطعی برق» ابراز نگرانی کرده  و از لزوم تعامل وزارت نیرو با بیمارستان‌ها سخن گفته است؛ تعاملی که به نظر می‌رسد هنوز اتفاق نیفتاده و برخی بیمارستان‌ها با بیماران‌شان، با قطعی برق و مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی درخواست کرده برنامه قطع برق را به بیمارستان‌ها اطلاع دهند؛ زیرا« قطعی برق ممکن است برای بیمارانی که  اکسیژن مصرف می‌کنند، مشکلاتی ایجاد کند.» وی یک درخواست منطقی و شفاف دارد:«اگر وزارت نیرو فکر می‌کند که با این قطعی در آینده هم مواجهیم، باید بنشینند و با بیمارستان‌ها اعم از دولتی و خصوصی صحبت کنند تا تمهیدات لازم اندیشیده شود.»
نکته مهم دیگر، نحوه نگهداری واکسن کووید19 است که به دمای بسیار پائین نیاز دارد در غیر این‌صورت، فاسد شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. برخی از متصدیان مراکز سلامت ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند بیشتر مراکز سلامت، زیرساخت‌های لازم از جمله دستگاه‌های ژنراتور تأمین برق اضطراری  ندارند!
گرچه واکسن‌ها تحمل تغییر دما را دارند اما زمان مشخصی برای این تحمل دما وجود دارد و درصورت هرگونه تغییر دمایی که موجب آسیب به واکسن شود؛ با تهیه صورتجلسه، آن واکسن‌ها باید از رده خارج‌شوند. به همین دلیل در این میان برخی از مردم نیز در مراجعه به چنین مراکزی، دچارتردید شده‌اند که مبادا به آنان چنین واکسن‌های خارج از رده‎ای تزریق شود!