آمار چینی‌ها در مورد کروناویروس و ماجرای عددپریشی!

يك نكته از هزاران

عددپریشی در ریاضیات، شیوع زیادی دارد، اما با وجود این شیوع، توجه چندانی به آن نمی‌شود چون مردم اغلب با خوانش و نوشتار سر و کار دارند و آن‌چه در جوامع و مراکز آموزشی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، خوانش پریشی است.

عددپریشی در ریاضیات، شیوع زیادی دارد، اما با وجود این شیوع، توجه چندانی به آن نمی‌شود چون مردم اغلب با خوانش و نوشتار سر و کار دارند و آن‌چه در جوامع و مراکز آموزشی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، خوانش پریشی است. اما عدد یا حساب‌پریشی در ریاضیات هم به همان اندازه شیوع دارد،ولی اگر دیده نمی‌شود به این دلیل است که ماشین حساب‌های از ساده تا پیچیده معمولا این مشکل را حل می‌کنند، هرچند البته این پریشانی در فرد یا افراد یک جامعه باقی می‌ماند و تداوم می‌یابد بی آن‌که دیده شود.در عدد پریشی، فرد معمولا نمی‌تواند اعداد را درست بنویسد، آن ها را جابه جا می نویسد و به خصوص در عدد نویسی لاتین مثلا تشابه عدد 9 و 6  به طور مکرر موجب اشتباه افراد عدد پریش در این رابطه می‌شود. گاهی آنان 0 و 8 را نمی‌توانند از هم تشخیص دهند  و همین مسئله گاهی موجب به هم ریختگی آمار می‌شود.
موردی که احتمالا در مورد چنینی‌ها در محاسبه افراد مبتلا به کروناویروس یا جان باختگان آن‌ها، پیش آمده شاید ناشی از چنین موردی باشد!  هر چند که به هرحال به قول معرف دو نوع دروغ داریم که یکی از آن‎ها هم آمار است. دست بردن در آمار و ارائه نادرست آن پدیده تازه‌ای و متعلق به کشور چین نیست و در اغلب موارد اتفاق می‌افتد.
اما حداقل انتظار در مورد کروناویروس و شدت خطرناکی‌اش، این بود که کشور چین در این مورد درگیر عددپریشی و اختلال در آمار نشود و با ارائه درست اطلاعات در این زمینه از گسترش فاجعه‌آمیز کووید 19 جلوگیری کند.
اکنون و به همین دلیل است که صدای اغلب کشورهایی که ناخواسته آمارهای چینی‌ها را باور کرده‌اند، درآمده است؛ چینی‌ها در ارائه آمار و ارقام درست و حقیقی، کوتاهی کرده‌اند حالا یا با قصد و غرض یا ناخواسته. اما آن‌چه که اکنون در حال وقوع است، نتایج دردناک حاصل از این بی‌توجهی یا غمض و غش در ارائه آمار حقیقی است.  
خود چینی‌ها اینک اذعان می‌کنند که۱۲۹۰ نفر کشته کرونا را کم شمرده بوده‌اند! و همین موجب ارائه آمار نادرست به جهان شده است. مقام‌های شهر ووهان، نخستین کانونِ کرونای چین و جهان، پس‌از مدت‌ها حالا مرگ‌و‌میر و دچارشدگان به کرونا در این شهر را اصلاح کرده‌اند؛ ۱۲۹۰نفر یعنی  ۵۰درصد، به شمار مرگ‌ومیرهای کرونا افزوده‌شده- به‌همین راحتی! چینی ها درباره علت چنین اشتباهی گفته اند برخی از این شمرده‌نشده‌ها پیش ‌از رسیدن به بیمارستان، در خانه‌های‌شان جان باخته‌بودند و برخی‌ دچارشدگان هم از قلم افتادند یا در گرفتن اطلاعات از بیمارستان‌های خصوصی، موقت یا صحرایی اشتباه پیش آمده! ماجرا هرچه که بوده، موجب شده از سوی برخی کشورهای دعوی هایی علیه چین صورت بگیرد. آمریکا، و سپس فرانسه و بریتانیا، چین را به پنهان‌کاری در آمارهای کرونا متهم کرده‌اند.