مردم؛ مسافران پيش و پس از ممنوعيت سفرهاي جاده‌اي

با وجود واكسيناسيوني كه به‌صورت مقطعي و قطره‌چكاني انجام مي‌شود و هراز گاهي ذخيره آن تمام مي‌شود، فعلا و به گفته مسئولان بخش درمان شيوع كروناويروس روندي نزولي دارد.

با وجود واكسيناسيوني كه به‌صورت مقطعي و قطره‌چكاني انجام مي‌شود و هراز گاهي ذخيره آن تمام مي‌شود، فعلا و به گفته مسئولان بخش درمان شيوع كروناويروس روندي نزولي دارد. اما البته همچنان تعداد قربانيان
سه رقمي است. اما اينك آنچه موجب نگراني مسئولان را برانگيخته تعطيلات در پيش رو و احتمال سفر مردم به استان‌هاي مختلف است. مسئولان در حوزه بهداشت از هم‌اينك هشدارها در رابطه با سفر مردم آغاز شده است. مردمي كه به خودي خود نمي‌توانند با استفاده از خودروي خويش به سفر بروند؛ چون يا بايد مجوزهاي خاص داشته باشند يا بايد جريمه‌اي سنگين بپردازند. و نكته عجيب درست همين‌جاست؛ اغلب مردم تنها توسط وسايل نقليه عمومي و تورهاي مسافرتي مي‌توانند سفر كنند و اين روش تحت نظر وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري است، طبعا انتظار مي‌رود پروتكل‌هاي بهداشتي WHO ، توسط سازمان‌هاي ذيربط كه مسافران را جابه‌جا مي‌كنند، به‌شدت رعايت شوند، چون مسئوليت مستقيم جان مردم بر عهده شركت‌هاي مسافربري ذيربط است. در واقع بسياري از مردم توسط همين وسايل نقليه عمومي جابه‌جا مي‌شوند، و كمتر كسي است كه با مجوز و يا پرداخت جريمه به سفر برود. اما به هر حال چنين سفرهايي هم اتفاق مي‌افتند.
در ایام ممنوعیت تردد اردیبهشت‌ماه این آمار سفرهاي جاده‌اي مردم به یک میلیون ۵۰۰ هزار و در ممنوعیت نیمه خردادماه به بیش از یک میلیون ۷۰۰ هزار خودرو رسید. نكته جالب توجه در مورد ميزان بالاي اين آمار، اين است كه مردم سفر‌های جاده‌ای خود را قبل از آغاز و پس از پایان این ممنوعیت‌ها برنامه‌ریزی مي‌كنند تا به موج ممنوعيت‌ها برخورد نكنند! شايد دقيقا به همين دليل است كه مردم همواره متهم رديف اول شروع  پيك‌هاي كروناويروس و سير صعودي مبتلايان و حتي قربانيان است. به نظر مي‌رسد براي كنترل مسافراني كه در تاريخ هاي پيش از شروع ممنوعيت سفر مي‌كنند، روش‌هاي نظارتي يا تشويقي يا اطلاع‎رساني‎هاي خاص ديگري در پيش گرفته شود تا مدام اين چرخه معيوب تكرار نشود.