واكسیناسیون از کمبود تا تولید انبوه و صدور واکسن

واکسیناسیون در کشور ما، با وجود تمام تلاش‌های مسئولان ذیربط به کندی در جریان است و هر ازگاهی در مورد وارد شدن میلیونی واکسن، گاهی خبر می‎رسد که این واردات با مشکل مواجه شده و هنوز برخی از مراکز سلامت کشور، نتوانسته‌اند واکسیناسیون سنین دراولویت را به‌طور کامل انجام دهند و برخی سالمندان و کهنسالان در صف دریافت واکسن مانده‌اند.

واكسیناسیون از کمبود تا تولید انبوه و صدور واکسن

واکسیناسیون در کشور ما، با وجود تمام تلاش‌های مسئولان ذیربط به کندی در جریان است و هر ازگاهی در مورد وارد شدن میلیونی واکسن، گاهی خبر می‎رسد که این واردات با مشکل مواجه شده و هنوز برخی از مراکز سلامت کشور، نتوانسته‌اند واکسیناسیون سنین دراولویت را به‌طور کامل انجام دهند و برخی سالمندان و کهنسالان در صف دریافت واکسن مانده‌اند. طبق آمار مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۳۵ هزار و ۳۸۸ نفر در کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند؛ این در حالیست که از این تعداد تنها۵۳۲ هزار و ۹۲۹ نفر دوز دوم را تزریق کرده‌اند؛ بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به
 ۴ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۳۱۷ دوز رسیده است. مشکلات واردات واکسن و بازماندگان از دوز دوم را بگذاریم در کنار وعده‌های متعدد در مورد تولید چند واکسن ایرانی و صدور اضطراری مجوز تزریق یک واکسن ایرانی؛ تنها می‌تواند تا رسیدن واکسن‌های تائید شده، تا حدودی می‌تواند کمک کننده باشد. چنین وضعیتی در حالی در کشور ما جریان دارد که برخی کشورها در جهت تشویق شهروندان خود برای دریافت واکسن، مشوق‌هایی در نظر گرفته‌اند. در حالی‌که مردم مشتاق ما که به دلیل طولانی شدن بحران پاندمی همچنان بر مشکلات اقتصادی‌شان افزوده می‌شود؛ امیدوارند با رسیدن به ایمنی جمعی،اقتصاد کشور سر و سامانی به خود بگیرد و وضعیت اشتغال به حالت عادی بازگردد.   
اما نکته حائز اهمیت در رابطه با واکسیناسیون و مشکلاتی که کشور در رابطه با آن مواجه است، وعده‌های مختلف برخی مسئولان ذیربط در رابطه با تولید انبوه واکسن داخلی و حتی صدور آن است- که جای بسی خرسندی دارد-وزیر بهداشت گفته است:«همه زیرساخت‌های متنوع واکسن جهان در کشور وجود دارد.تا یکی دو ماه آینده به یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده واکسن کرونا تبدیل و تا زمستان هم آماده صادرات می‌شویم.»
طبعا تولید انبوه واکسن ایرانی،که اغلب مردم به آن اطمینان بیشتری دارند، خبر خوشی برای شهروندان باشد؛ وزیر بهداشت در ابتدای اردیبهشت ماه اعلام کرد که تولید مشترک واکسن روسی «اسپوتنیک وی» از اواسط اردیبهشت در استان البزر آغاز خواهد شد. وی هم‌چنین ابراز «اطمینان» کرد که ایران در پایان بهار و از خرداد به بعد، به یکی از«تولید کنندگان بسیار خوب» واکسن کرونا و از «صادرکنندگان آن به جهان» تبدیل شود.
اما این وعده های خوب و هیجان‎انگیز و با این میزان از اطمینان با توجه به زیرساخت‌ها و توان واقعی کشور در مورد صدور آنچه به موقعِ اجرا در خواهد آمد؟ هنوز وعده واردات انبوه و میلیونی واکسن با این‌که جریان دارد اما به‌طور کامل عملی نشده، و تعداد افراد واکسینه شده در فاز اول و دوم به 5 میلیون نفرهم نرسیده، آن‌گاه انتظار مردم از مسئولان ذیربط دادن وعده های واقعی و قابل اجراست. چرا که با وجود چنین وعده‌هایی هنوز و همچنان کندی در واردات و انجام واکسیناسیون ادامه دارد؟ مسلما با توجه به وضعیت خاص کشور، یکی از مهم‌ترین انتظارات مردم تسریع در امر واکسیناسیون مردم و بازگشت به وضعیت اقتصادی مناسب است.