نفخ شکم؛ مشکلی رو به گسترش!

نفخ شکم به منبسط شدن معده ناشی از پرخوری یا گاز گفته می‌شود. نفخ شکم نوعی (بیرون زدگی) شکم است که غالباً با احساس ناراحتی از سیری یا گرفتگی عضلات شکم همراه است. نفخ باعث می شود که شکم از حالت طبیعی بزرگ‌تر به نظر برسد. اما نفخ شکم همیشه به دلیل پرخوری نیست و می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. اما یکی از مهم‌ترین دلایل آن، تغییر شیوه و برنامه غذایی اغلب خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی یا تنوع‌طلبی در چشیدن طعم غذاهای فست‌فودی است. طبعا غذای خانگی که با مواد مناسب تهیه باشد، نسبت به غذای بیرون و به‌ویژه فست‌فودها و نوشابه‌های گازدار، مشکلات گوارشی کمتری ایجاد می‌کنند. البته سریع خوردن و بلعیدن غذا را نیز به این دلایل بیفزائید.

نفخ شکم؛ مشکلی رو به گسترش!



نفخ شکم  به منبسط شدن معده ناشی از پرخوری یا گاز گفته می‌شود. نفخ شکم نوعی (بیرون زدگی) شکم است که غالباً با احساس ناراحتی از سیری یا گرفتگی عضلات شکم همراه است. نفخ باعث می شود که شکم از حالت طبیعی بزرگ‌تر به نظر برسد. اما نفخ شکم همیشه به دلیل پرخوری نیست و می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. اما یکی از مهم‌ترین دلایل آن، تغییر شیوه و برنامه غذایی اغلب خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی یا تنوع‌طلبی در چشیدن طعم غذاهای فست‌فودی است. طبعا غذای خانگی که با مواد مناسب تهیه باشد، نسبت به غذای بیرون و به‌ویژه فست‌فودها و نوشابه‌های گازدار، مشکلات گوارشی کمتری ایجاد می‌کنند. البته سریع خوردن و بلعیدن غذا را نیز به این دلایل بیفزائید.
عدم تحمل لاکتوز:افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند آنزیم لاکتاز ندارند. این آنزیم برای هضم قند در محصولات لبنی ضروری است و افرادی که این مشکل را دارند در طول 30 دقیقه تا 2 ساعت پس از مصرف مواد غذایی مانند شیر یا پنیر، دچار تهوع و نفخ می‌شوند.
گلوتن:برخی افراد که به گلوتن حساس هستند (پروتئینی موجود در گندم و سایر غلات) یا مبتلا به بیماری سلیاک هستند، ممکن است پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن دچار نفخ شوند.
سندرم روده تحریک‌پذیر:برخی از غذاها مانند شیرین‌کننده‌های مصنوعی، میوه‌ها و سبزیجات خاص و یا محصولات لبنی ممکن است در برخی افراد مبتلا به این مشکل گاز ناراحت کننده ایجاد کند.
برای جلوگیری از نفخ شکم چه کنیم؟
اگر اغلب از مشکل نفخ شکم رنج می‌برید باید مراقب مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد فیبر باشید. برخی از مواد غذایی حاوی مقدار زیاد فیبر می‌توانند مقادیر زیادی گاز تولید کنند حبوبات مانند لوبیا و عدس از جمله این مواد غذایی هستند، هم‌چنین غذاهای چرب نیز هضم را کند کرده و برای افرادی که از مشکلات نفخ شکم رنج می برند مشکل ایجاد می‌کنند.
در فواصل منظم غذا بخورید: فاصله زیاد بین زمان وعده‌های غذایی منجر به تولید گاز توسط باکتری‌های روده می‌شود. در طول روز وعده‌های غذایی کمی بخورید تا سیستم هضم بدن در حال حرکت باشد. بین وعده‌های غذایی خوردن یک مشت آجیل یا چند واحد میوه به جلوگیری از بروز نفخ و تورم شکم کمک می‌کند.
پروبیوتیک‌ها می‌توانند کمک کنند: سلامت بد روده یکی از دلایل عمده نفخ شکم محسوب می‌شود، بنابراین برای خلاص شدن از شر آن پروبیوتیک‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. پروبیوتیک‌هایی مانند ماست، کفیر و ترشی به افزایش تعداد باکتری‌های خوب روده و تسریع روند هضم کمک می‌کنند. نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهند پروبیوتیک‌ها تولید گاز و نفخ را در افرادی که مشکلات گوارشی دارند کاهش می‌دهد.