ترک تحصیل دانش‌آموزان؛ قربانیان پنهان کرونا

با ورود کرونا به کشور، اغلب دانش‌آموزان، خانه‌نشین شدند و با تکاپو و تلاش بسیار شبکه آنلاینی همراه با برنامه‌های تلویزیونی برای ادامه آموزش آنان در خانه تدارک دیده شد. در این میان، آموزگاران و دانش‌آموزان ترجیح دادند توسط شبکه شاد و به‌صورت آنلاین در ارتباط باشند؛ استفاده از این شبکه ملزومات خاص خودش را داشته و دارد؛ دسترسی به اینترنت و داشتن یک گوشی و یا یک تبلت.


با ورود کرونا به کشور، اغلب دانش‌آموزان، خانه‌نشین شدند و با تکاپو و تلاش بسیار شبکه آنلاینی همراه با برنامه‌های تلویزیونی برای ادامه آموزش آنان در خانه تدارک دیده شد. در این میان، آموزگاران و دانش‌آموزان ترجیح دادند توسط شبکه شاد و به‌صورت آنلاین در ارتباط باشند؛ استفاده از این شبکه ملزومات خاص خودش را داشته و دارد؛ دسترسی به اینترنت و داشتن یک گوشی و یا یک تبلت. در این میان اما دانش‌آموزان در مناطق محروم یا به اینترنت دسترسی نداشتند و یا گوشی مناسب در اختیار نداشتند. لاجرم بسیاری از این دانش‌آموزان -طبق آمار بین سه تا پنج میلیون نفر- در سال گذشته ترک تحصیل کرده و از آموزش محروم ماندند. پاندمی کرونا میزان نابرابری در دسترسی به آموزش و وسایل کمک آموزشی در کشور و به‌ویژه در مناطق محروم را آشکار ساخت و مشکلات و خلاءهای موجود رو آمده و چهره نشان دادند-که بایسته توجه مسئولان ذیربط برای رفع آن‌هاست-وزیر آموزش‌وپرورش، آمار سه‌ میلیونی ترک تحصیل دانش‌آموزان در دوران همه‌گیری کرونا را تایید کرده و در دسترس نبودن اینترنت و ابزار آموزش آنلاین را دلایل اصلی بازماندگی دانش‌آموزان از تحصیل می‌داند. این در حالی است که سال گذشته، وقتی نگرانی‌ها درباره وضعیت آموزشی کودکان در دوران کرونا افزایش یافت،وزیر آموزش‌وپرورش و همکارانش بارها قول دادند که اجازه نخواهند داد هیچ دانش‌آموزی از تحصیل باز ماند؛ اما حالا وزیر آموزش‌وپرورش آمار سه‌ میلیونی دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده را تائید می‌کند.
 تابستان سال گذشته، پس از این‌که چند ماه از تعطیلی مدارس گذشت، یونیسف در بیانیه‌ای از کودکان به‌عنوان «قربانیان پنهان همه‌گیری» نام برد و از دولت‌ها خواست تا «فرصت‌‌های یادگیری از راه دور را برای تمام کودکان و به‌خصوص کودکان آسیب‌پذیر فراهم کنند».
یونیسف در بیانیه خود به این موضوع نیز اشاره کرده بود که
«تجربه نشان داده هرچه‌قدر کودکان آسیب‌پذیر از مدرسه دورتر بمانند، به همان میزان احتمال بازگشت‌شان به آموزش کاهش می‌یابد.»
با وجود هشدار یونیسف و دیگر سازمان‌های حامی کودکان، ناتوانی دولت‌ها در برخی کشورها از جمله کشور خودمان، موجب ترک تحصیل میلیون‌ها کودک و پیوستن آن‌ها به چرخه کار اجباری یا ازدواج زودهنگام شد.
معیار وزیر آموزش‌وپرورش برای شناسایی آمار سه میلیونی کودکان بازمانده از تحصیل، دانش‌آموزانی‌اند که در شبکه شاد ثبت‌نام نکرده‌اند؛ تردید‌ درباره آمار اعلام شده وزارت آموزش‌وپرورش به این دلیل است که در طول یک سال گذشته آمارهای متناقضی درباره تعداد کودکان بازمانده از تحصیل ارائه شده است؛ عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس شورای اسلامی، در بهمن سال ۱۳۹۹ اعلام کرد سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در حال ترک تحصیل‌اند. پس از او یک نماینده مجلس، در فرودین ماه سال جاری از آمار ۳۰ تا ۴۰ درصدی ترک تحصیل دانش‌آموزان در دوران همه‌گیری خبر داد؛ اما پیش از آن‌ها در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی اعلام کرده بود: «۳۰ درصد دانش‌آموزان یعنی حدود پنج میلیون دانش‌آموز از وسایل هوشمند آموزش بی‌بهره‌اند.» انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در بیانیه‌ای که در حمایت از دانش‌آموزان آسیب‌دیده منتشر کرد، از آمار پنج‌ میلیونی ترک تحصیل کودکان پس از بحران کرونا خبر می‌دهد.