میوه هم درحال حذف شدن از سبد غذایی خانواده است

مانند بسیاری از کالاهای مصرفی و معیشتی دیگر، میوه هم در بازار فراوان است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. می‎توان در بازارهای تره بار و میوه فروشی‎ها، انواع میوه را مشاهده کرد. اما آن‎چه این روزها با کمبودشدید مواجه شده، خریدار است؛ مانند هرکالای دیگری که با وجود وفورش، گران می‌شود و لاجرم خریدار خود را از دست می‌دهد، انواع میوه نیز به این لیست افزوده شده و اکنون در شرایطی که بازار سرشار از میوه‌های تابستانی است، این کالا در حال از دست دادن خریداران خود است.

میوه هم درحال حذف شدن از سبد غذایی خانواده است

مانند بسیاری از کالاهای مصرفی و معیشتی دیگر، میوه هم در بازار فراوان است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. می‎توان در بازارهای تره بار و میوه فروشی‎ها، انواع میوه را مشاهده کرد. اما آن‎چه این روزها با کمبودشدید مواجه شده، خریدار است؛ مانند هرکالای دیگری که با وجود وفورش، گران می‌شود و لاجرم خریدار خود را از دست می‌دهد، انواع میوه نیز به این لیست افزوده شده و اکنون در شرایطی که بازار سرشار از میوه‌های تابستانی است، این کالا در حال از دست دادن خریداران خود است.
عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان تهران اعلام کرده به دلیل گرانی، تقاضا برای خرید میوه نسبت به سال گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است:«وضعیت به گونه ای است که خرید چند قلم میوه می‌تواند معادل درآمد یک روز یک کارمند دولتی باشد.»
 رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره دلایل گرانی میوه، افزایش هزینه‌های تمام‌شده تولید در کنار افزایش هزینه‌های زندگی کشاورزان و باغداران را از جمله دلایل گرانی میوه مطرح می‌کند.
 شورای اقتصاد ارز دولتی نهاده‌های شیمیایی مانند کود و سم را چند ماه پیش حذف کرد که همین امر منجر به گرانی تا 5 برابری قیمت این قبیل نهاده‌ها شد. از آن‌جایی که نهاده‌ها نقش موثری در تولید و هم هزینه‌ها دارد،  متعاقب آن قیمت‌های میوه نیز در بازار افزایش یافت.
به نظر می‌رسد معضل «نهاده‌ها» در حال نفود به بخش‌های مختلف تولید است- دلیل کمبود و مشکل در تولید مرغ و گوشت قرمز گرانی این
دو محصول نیز گرانی و دیر رسیدن نهاده‌ها عنوان شده است -البته در این میان، مانند هر بازار دیگری که به سبد معیشتی مردم ارتباط مستقیم دارد، نباید دلالی و واسطه گری را نادیده گرفت-بررسی‎ها نشان می‎دهدگاهی قیمت میوه و سبزی از کنار مزرعه تا رسیدن به دست مصرف‌کننده تا
300 درصد افزایش دارد. این تفاوت به جیب کشاورز نمی‌رود بلکه به جیب دلالان و واسطه‌ها و سودجویانی که در سایه عدم نظارت شکل گرفته می‌رود- علاوه بر این حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی، اسراف و عدم کنترل در صادرات، و فقدان مدیریت علمی در بخش کشاورزی را که موجب افزایش قیمت میوه شده‌اند، نباید از نظر دور داشت.