کمبود آب در کشور و توهمات لاکچری!

مدتی است وزارت نیرو، به علت خشکسالی‌های پی‌درپی در چند سال اخیر، سدسازی‌های بی‌رویه و برداشت بیش از حد از سفره‌های زیرزمینی آب، در مورد کمبودِ به‌ویژه آب شرب هشدار می‌دهد و این هشدار به مرزهای قطعی آب برخی شهروندان پرمصرف هم رسیده است. تنش آب،-یا به بیانی جهانی‌تر"جنگ آب"- یکی از ترسناک‌ترین پیش‌بینی‌ها برای آینده زیست‌محیط جهانی است که از هم اکنون نشانه‌های آن در حال بروز است و در کشور ما در بین چند استان این تنش‌ها اتفاق افتاده است. اما کمبود آب در کشور ما، تنها به دلیل پرمصرفی مشترکان خانگی نیست؛ بیش از ۹۰ درصد آب در این دیار در زمین‌های کشاورزی هدر می‌رود و آن‌گاه این مصرف‌کنندگاه خانگی هستند که تهدید به قطعی آب می‌شوند. اما کمبود آب، سویه‌های جالب و عجیبی پیدا کرده است. اخیرا خبر می‌رسد که برخی از نوکیسگان، از آب شهری سرزمین خودمان استفاده نمی‌کنند، چرا که برخی سودجویان با استفاده از اضطراب قطعی آب- و با دامن زدن به آن- از کشورهای دانمارک و سوئد، آب به داخل کشور قاچاق می‌کنند و با قیمت‌های بسیار بالا به این نوکیسگان می‌فروشند.

مدتی است وزارت نیرو، به علت خشکسالی‌های پی‌درپی در چند سال اخیر، سدسازی‌های بی‌رویه و برداشت بیش از حد از سفره‌های زیرزمینی آب، در مورد کمبودِ به‌ویژه آب شرب هشدار می‌دهد و این هشدار به مرزهای قطعی آب برخی شهروندان پرمصرف هم رسیده است. تنش آب،-یا به بیانی جهانی‌تر"جنگ آب"- یکی از ترسناک‌ترین پیش‌بینی‌ها برای آینده زیست‌محیط جهانی است که از هم اکنون نشانه‌های آن در حال بروز است و در کشور ما در بین چند استان این تنش‌ها اتفاق افتاده است. اما کمبود آب در کشور ما، تنها به دلیل پرمصرفی مشترکان خانگی نیست؛ بیش از 90 درصد آب در این دیار در زمین‌های کشاورزی هدر می‌رود و آن‌گاه این مصرف‌کنندگاه خانگی هستند که تهدید به قطعی آب می‌شوند. اما کمبود آب، سویه‌های جالب و عجیبی پیدا کرده است. اخیرا خبر می‌رسد که برخی از نوکیسگان، از آب شهری سرزمین خودمان استفاده نمی‌کنند، چرا که برخی سودجویان با استفاده از اضطراب قطعی آب- و با دامن زدن به آن- از کشورهای دانمارک و سوئد، آب به داخل کشور قاچاق می‌کنند و با قیمت‌های بسیار بالا به این نوکیسگان می‌فروشند.
به گفته دبیر انجمن بنکداران تهران:«آب معدنی‌های خارجی با وجود ممنوعیت واردات، اما در بازار‌های عمده‌فروشی تهران فروخته می‌شوند. اغلب این آب‎های معدنی‌ از کشور‌های حوزه اسکاندیناوی وارد کشور شده‌اند این آب معدنی‌ها به صورت قاچاق از مرز‌های جنوبی وارد کشور می‌شوند. دبیر انجمن بنکداران به این نکته هم اشاره می‌کند که:«البته مصرف همگانی و روزانه ندارد و تنها اقشار مرفه جامعه برای مهمانی‌های خاص و لوکس خود این آب معدنی‌ها را می‌خرند.»
اما اشاره به یک نکته جالب خالی از لطف نیست؛ از آن‌جا که بازار تقلب و استفاده از لیبل‌های خارجی برای اجناس داخلی، در کشور ما مدتی است بسیار رواج دارد و بسیاری از مردم حتی به آب‌های معدنی تولید داخل هم مشکوکند که ممکن است همان آب چاه کارخانه محل تولید و بسته‌بندی آب معدنی باشد! بعید نیست که آب‌های معدنی حوزه اسکاندیناوی هم در برخی موارد، شمه‌ای از چنین تقلب‌هایی باشد برای خالی کردن جیب مرفهان و نوکیسگان!